Mens Norge fortsatt ikke har konkludert om modulvogntog (25.5 meter) skal bli tillatt ruller Scania ut et slep på hele 31,5 meter.
For de som har sett godstransport på andre kontinenter og verdensdeler kan dette likevel synes som småtterier, men syng for all del ikke «Vestland Vestland» om du drømmer om slike doninger på norske veier.
Billig
Ved å ha to semihengere på slep mener Scania at det går an å spare opptil 30 prosent drivstoff. I tillegg hevder de det er mulig å halvere utslippet av karbondioksid, målt mot levert tonnasje.
Nå har den svenske Transportstyrelsen også gitt Scania lov til å kjøre ekvipasjen mellom Södertälje og Helsingborg.
Møter motstand
Selv om mange jubler over spart drivstoff og miljø er det ikke like høy jubel alle steder.
– Lange semi-slep har positive miljøeffekter, men det er dessverre vanskelig å få gehør i mange europeiske land, innrømmer kommunikasjonsdirektør Erik Ljungberg i Scania, til selskapets eget nettsted.
Han roser samtidig egne myndigheter for deres vilje til å se på muligheter til å både redusere kostnader og ikke minst spare miljøet for utslipp.
Trygt
Det svenske Trafikverket har også vært involvert i uttesting før tillatelsen til å kjøre så lange slep ble gitt. Unnamanøver i 80 km/t er en av testene de har gjennomført uten problemer.
Forsker Anders Gustavsson ved Scanias Transportlaboratorium er også sikker på at dette går bra.
– Våre lange transporter kommer ikke til å forstyrre trafikkbildet på noe vis. Vi kommer til å følge trafikken, og holde den lovlige hastigheten på 80 km/t, lover han.