– Syklister som bryter reglene er ikke en prioriteringssak, sier politiet til Nettavisen.
Privat treningsanlegg
Konflikten er klassisk og eksemplene mange. Samspillet mellom bilister og syklister er ikke alltid ideelt, flere yrkessjåfører og andre bilister irriterer seg over at syklistene nærmest tar seg til rette og bruker veinettet som sitt private treningsanlegg.
Én og én er det kanskje ikke så ille, men når en gjeng på 20-30 syklister er sammen, gjerne to og tre i bredden, uten at trafikken kommer forbi, blir etterspørselen av blodtrykksmedisiner større.
Og så er det «sykkelbøllene» i byene da……
Fjerner biler
Tohjulingen har også positive effekter, både for brukeren, men også på trafikken ellers. Stadig flere velger sykkel foran bil for å komme seg på jobb. Slik sett minker det jo én bil for hver av disse syklistene.
Den svake taper
Blir konflikten for stor og det fører til et sammenstøt, vet syklisten at det er han eller hun som taper. Om det er en Toyota på 1,5 tonn, eller en Scania på 50 tonn i andre enden av bråstoppen, er dette rått parti.
Det bør kanskje flere minne seg selv om før de legger i vei, på to, fire eller enda flere hjul. En ulykke har ingen vinnere, bare tapere – uansett skyld.
SE OGSÅ - SAK OG VIDEO: Vil ha navngitt vogntogsjåfør vekk fra veien
Går fri
Men, så er det disse bøllene igjen da. De som gir blaffen i andre, både bilister og fotgjengere. De som kommer som ei kule på deg bakfra i tett trafikk, og alltid har grønt lys, samme hvor rødt det måtte være. Politiet vet om dem, men gjør lite med det.
– Det kan virke som at syklistene klarer å fortrenge kjørereglene. En stor del av de som sykler har også førerkort, men det virker som mange glemmer de mest essensielle elementene når man setter seg på sykkelen, sier politiinspektør Jan Guttormsen i Politidirektoratet til Nettavisen.
En sykkel beregnes som et kjøretøy så fort den er i veibanen, og må følge de samme reglene som bilister.
Slipper unna
Første halvdel av 2013 ble det ifølge Nettavisen ilagt 42 bøter til syklister. Alle disse bøtene var for kjøring på rødt lys. Første halvdel av 2014 ble det ilagt 34 bøter til syklister. Majoriteten av disse var også for kjøring på rødt lys.
Guttormsen påpeker at dette er et svært lavt tall, i forhold til hvor mange som faktisk bryter reglene.
Ikke prioriteringssak
Ifølge ham opplever publikum at syklistene viser svært lite hensyn og ikke følger reglene. Likevel har ikke politiet satt inn noen spesielle tiltak for å få syklistene til å bli mer bevisst på reglene.
– Det blir rett og slett ikke en prioriteringssak når det gjelder kontrollvirksomhet, sier Guttormsen til nettstedet.