Nå sprer formen seg til resten av Europa.

"Teardroptrailers" kaller de formen, som ble introdusert i 2006, men som slett ikke er ny. Vi kan studere femtitallets spesielle GM-busser og lastebiler, og videre til både tretti- og tyvetallet med aerodynamiske store fartøyer. Likevel er det ikke før i nyere tid at vi i Europa ser en større kommersiell utbredelse av designen. Dråpeformen skal være den mest aerodynamiske. Naturen har bestemt det, og for den som utnytter dette er det mye å hente i drivstoffbesparelse når hastigheten nærmer seg 80 km/t.

Miljøvennlige vogntog

Hvis lastebilen kjører 100.000 kilometer pr. år og bruker tre liter på milen kan den oppnå en besparelse på 6 - 10 prosent, som igjen tilsvarer åtte tonn CO2-utslipp. Med de nye Euro VI-motorene er også NOx-utslippet redusert så mye at det er vesentlig mindre enn hva en to liter dieselutgave av Toyota Avensis 2014 slipper ut gjennom eksosrøret. Vi skal ikke se bort i fra at en "tåretrailer" også er mer stabil på veien.