Forrige torsdag inviterte Høyre og Fremskrittspartiets fraksjoner på Stortinget til et dialogmøte med aktører innen samferdsel. Hvordan øke trafikksikkerhet på norske veier var hovedtema. Her fikk organisasjoner, bransjeaktører offentlige instanser og ulike fagmiljøer som jobber tett på trafikksikkerhetsutfordringer komme med innspill. Målet med dialogmøtet var å få frem hva de ulike aktørene gjør på denne fronten i dag og hvilke tiltak man ser som hensiktsmessig fremover. Et tre timers møte til å dele erfaringer og kunnskap om trafikksikkerhetsutfordringer ga forhåpentligvis politikerne mange nye tanker om hvilke løsninger som kan fungere.
NLF syns det er et veldig positivt initiativ fra H og FrP, og dette viser at regjeringspartiene tar trafikksikkerhet på alvor. NLF fortalte om satsingen på de to prosjektene «Dugnad for færre skader» og På riktig side», i tillegg til alt det arbeidet som foregår på både nasjonalt og lokalt plan. Vi spilte inn flere ulike kortsiktige og langsiktige tiltak overfor politikerne som kan igangsettes. Blant annet understreket NLF viktigheten av økt kontrollvirksomhet –spesielt langs grensa – for å unngå å få de dårligst skodde utenlandske vogntogene inn på norske veier.
I tillegg poengterte vi også tiltak som obligatorisk kjøretime som passasjer i lastebil, bruk av midtrekkverk og ulempene ved mindre piggdekkbruk. Mulighetene som ligger i innføringen i obligatorisk brikke inneholder så mye mer enn bompenger; betaling av bøter/avgifter/forelegg, sjåfører med uoppgjorte saker med norsk rettsvesen, biler med kjøreforbud, osv. Potensialet er enormt, og det er først og fremst trafikksikkerheten som vil styrkes når obligatorisk brikke endelig innføres. NLF syns dette ser lovende ut.