Den nye døgnhvileplassen ved E6 på Nebbenes mellom Eidsvold og Oslo er et velment forsøk fra Statens vegvesen, men foreløpig er det ikke mye som tyder på at de vil skryte av satsingen. SVV sier at de regner med at det vil ta noen måneder før plassen blir kjent blant sjåførene. På begge sider av E6 fant vi til sammen et tyvetalls vogntog. På spørsmål om sjåførene kjenner til den nye døgnhvileplassen ble svarene «nei», «hvor da», «kan vi dusje?» og «dette visste vi ikke noe om».
Byggeplass
NLF ser ikke noe poeng i kritisere positive vegmyndigheter, som tross alt satser mer enn noensinne på å gjøre livet langs veien enklere for lastebilsjåfører. Samtidig setter de ut hvileplassene på anbud til private – og det kan ha sin pris. Denne døgnhvileplassen skulle vært åpnet for en måned siden, og det kan virke som om de burde ha ventet en måned til før de åpnet. Ifølge Statens vegvesen skal det bli bedre skilting før 1. juni. Slik det er nå, med noen små blå lastebilskilt som henvisninger, er det ingen som skjønner betydningen av skiltingen. Årsaken til dette er at Shellstasjonen og Nebbenes-kaféen i sørgående retning allerede tillater parkering. Statens vegvesens døgnhvileplass ligger altså helt inntil den allerede eksisterende "hvileplassen", og den nye er til dels inngjerdet. Det er i utgangspunktet bra at plassen er inngjerdet, men slikt blir det også lett forvirring av når skiltingen er forvirrende. Du må kjøre noen meter langs riksvegen først, og selv da er det ikke enkelt å forstå at du skal ta til høyre inn på en helt ny døgnhvileplass på tradisjonelle Nebbenes. Inngangspartiet er for øyeblikket dessuten uasfaltert.
Du får det du betaler for
Plassen er godt belyst, døgnåpen, og parkeringen er gratis. Ute er det flere steder trefase strømmulighet. Oppholdsrommet med kokemulighet, dusjene og doene er naturlig nok ubetjent. Det vil være renhold en gang i døgnet, eller etter behov. Bruken av disse fasilitetene er også gratis. Opplegget er spartansk enkelt, slik det kanskje må være når det er gratis.
Usikker sikkerhet
Rognerud Eiendom vant anbudet om døgnhvileplass på denne strekningen. De satser på såkalt mobilt vakthold og videoovervåkning. I praksis betyr dette at vektere kjører innom plassen på forskjellige tidspunkt av døgnet. Videoovervåkningen er slik at den vil avsløre hva som skjer på plassen i ettertid. Statens vegvesen skal betale 70 000 kroner årlig pr. oppstillingsplass, og det er 47 plasser.
Hvem blir faktiske brukere?
Det blir spennende å se hva som skjer med denne døgnhvileplassen. Akkurat nå er den altså veldig tom. SVV vil bruke «Ormlia» som et startprosjekt. Er det vellykket kommer det flere. At det er gratis er bra, men å overnatte på plassen vil fort kunne bli det samme som å be om å bli tømt for diesel. Plassen har, slik opplegget er nå, alle de ingrediensene som skal til for å skape lovløse tilstander. Lovlig opphold har man for øvrig i to døgn. Utenlandske og norske transportører skal altså hvile - ikke bo der, men vi er redde for at akkurat det kommer til å skje når stedet er ubetjent. Døren står ulåst. Ingen jager noen bort. Stedet kan fort bli overtatt av «faste beboere».
For sikkerhets skyld
Når vi tar opp dette med SVV er svaret at de selvsagt er klar over faren, men ett sted skal de jo begynne. Blir dette mislykket fortsetter de ikke med nye prosjekter. Det er derfor viktig at NLF-biler tar plassen i bruk så snart som mulig.