Forrige uke avdekket Riksrevisjonen at det på 70 vegprosjekt var en gjennomsnittlig kostnadssprekk på 111 prosent. Statens vegvesen fikk samtidig kraftig kritikk for bruken av konsulenter. I fjor svidde de av 3,2 milliarder kroner til dette formålet.
Kort frist
Ketil Solvik-Olsen har gitt både Statens vegvesen og Jernbaneverket ordre om å finne ut hvor pengene kan tas, uten at det går ut over sikkerhet og lovpålagte krav. Nesten like raskt som kuttkommandoen er stor forlanger ministeren svar fra fotfolket, og innen 15. november må de to statlige etatene hoste opp sine forslag.
– Regjeringen vil ha raskere og mer effektiv utbygging. Vi vil derfor ha tall og forslag fra våre etater for å finne ut hvor det er mulig å kutte kostnader. Dette gjelder både i de mange prosjektene som nå er i arbeid eller planlagt, sier statsråden.
Må tenke mer helhet
Samferdselsdepartementet forventer forslag om er mer helhetlig og sammenhengende planlegging og nye kontraktsformer. De åpner også for enklere standard på nye prosjekter, der dette ikke går på bekostning av sikkerhet, universell utforming og andre lovpålagte krav.
– Det viktigste med veg og jernbane er at folk kommer seg fram effektivt og trygt. Norge trenger en storstilt opprustning av transportsektoren, og pengene skal brukes slik at folk får mest mulig nytte av de store investeringene, sier samferdselsministeren.