Det samme må også gjelde for løftbare aksler skriver NLF i sin høringsuttalelse til direktoratet.
Det synes likevel noe usikkert hvor realistisk det er å få innført dette kravet på kort sikt. Klarer leverandørene å skaffe dekk?
Trafikksikkerhet
NLF mener det vil være positivt for trafikksikkerheten å kreve vinterdekk på alle hjul slik Vegdirektoratet foreslår.
– Signaleffekten om at Norge krever vinterdekk på alle hjul på vogntog vil bli lagt merke til også utenfor landets grenser, og vil være et viktig signal om hvor krevende norske føreforhold kan være. Et klart utvetydig regelverk, med krav om vinterdekk på alle aksler i vogntoget bør være enkelt å forholde seg til, mener administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.
Dårlig tilgjengelighet
I en kort spørrerunde NLF har gjort hos fire av de større importørene (Continental, Michelin, Goodyear og Bridgestone) kommer det fram at enkelte dimensjoner ikke er tilgjengelig. Undersøkelsen avdekker også at det ikke foreligger planer om produksjon før etter at kravet er planlagt innført.
Lastebileierne som har tilhengere med disse dimensjoner må påregne at kravet kommer som planlagt, og at de allerede nå forbereder kommende vintersesong. For disse er det et problem at dekkene ikke er tilgjengelige før i desember.
Enkelte av de vanskelig tilgjengelige dimensjoner kan fås i vinterdekk hos Intercontact og Norsk Dekk Import, men ikke alle. Vi ber derfor Vegdirektoratet og de kontrollerende organer om å påregne at Bruksforskriftens § 6-2 vil kunne bli brukt for disse. Uansett så vil man kunne gå tom på lager når en slik vesentlig regelendring skjer.
Pigging av dekk som ikke er vinterdekk
Alle dimensjoner som ikke er tilgjengelig i godkjent vintermønster, og som tillates brukt om vinteren (under henvisning til Bruksforskriftens § 6-2,) må det være tillatt å pigge ved behov, av samme årsaker som det henvises til for traktor i høringen, dersom dekkprodusenten tillater dette, heter det i svaret NLFs har gitt i høringsrunden.
Et viktig poeng og et forslag om tillegg i høringen fra direktoratet er nettopp at dekkprodusenten må gå god for at pigging er forsvarlig.