‑ Vi ønsker å belyse utfordringene vi har, med dårlig skodde vogntog og sjåfører som ikke mestrer forholdene. Vi vil diskutere om det er mulig å innføre særkrav, slik at også utlendinger får opplæring i kjøring på norsk vinterføre, sier samferdselsministeren.

Stortinget bevilget før jul i 2013, tre millioner kroner ekstra til Statens vegvesen for å styrke kontroll av tunge kjøretøy, spesielt rettet mot dekk, bremser og kjettinger.

- Vi ser at det hjelper å styrke kontroll av tunge kjøretøy. Det skal vi fortsette med. I tillegg vil regjeringen vurdere nye tiltak for å sikre trygg ferdsel på norsk vinterføre, sier samferdselsministeren.

Kilde: Samferdselsdepartementet

Statistikk

Antall kontrollerte kjøretøy er en tredobling i forhold til hele fjorårets vintersesong. Ifølge Statens vegvesen har de denne vinteren kontrollert dekk og kjettinger på 21.000 motorvogner og 16.000 tilhengere. Det har blitt delt ut nærmere 2.000 gebyrer og 1.400 kjøreforbud. 24 grove tilfeller er også blitt politianmeldt.  

Resultater så langt

Bare over grensen ved Svinesund passerer det 2000 lastebiler hvert døgn. På bakgrunn av dette utgjør ikke 37 000 kontrollerte tunge kjøretøy i hele Norge så langt i vintersesongen et høyt tall, men det er likevel en stor forbedring.  

 

Ny type kjetting. Foto: Statens vegvesen

 Utslitte dekk. Foto: Statens vegvesen 

 

Sprekk i bremseskive. Foto: Statens vegvesen