– Det er flott at kommunen bruker gulrot fremfor pisk, sier NLFs regionsjef i Trøndelag, Roar Melum.
Svevestøv
Trondheim kommune har sendt ut plakater til byens bildekkforhandlere hvor de tilbyr 1.200 kroner til folk som leverer inn piggdekkene sine før nyttår.
– Det er et nytt virkemiddel vi tar i bruk for å friste folk til å tenke nytt, sier fagleder Tore Berg hos miljøenheten i Trondheim kommune til NRKs lokalredaksjon.
Målet er å redusere svevestøvet som piggdekkene forårsaker. Hvis antall biler med pigg i gummien reduseres, er det ikke uvanlig at saltingen må økes.
Ikke for alle
Ordningen omfatter bileiere bosatt i Trondheim, bileiere som studerer i Trondheim og bileiere som bor i annen kommune, men jobber i Trondheim. Ordningen gjelder bare én gang per bil, med mindre den har byttet eier.
– Hvis flere kjører uten pigger blir byluften bedre. Spesielt på våren og sent på høsten kan vi ha svært høy luftforurensning i Trondheim, sier Tore Berg til statskanalen.
Bystyret og Fylkestinget har vedtatt at bruk av piggdekk i sentrale deler av Trondheim kan forbys midlertidig dersom støvinnholdet i bylufta ligger over grenseverdien flere dager på rad.
Forbud?
Trønderne lokkes med godbit-metoden, i alle fall enn så lenge. Et totalforbud mot piggdekk i kan likevel ikke utelukkes.
– Vi vil varsle et eventuelt forbud i god tid slik at folk kan planlegge en alternativ reisemåte. Folk kan jo reise kollektivt for eksempel, enten hele eller deler av veien, foreslår Berg.
Det er ifølge NRK ikke planlagt noen konkrete tiltak for å gjøre det enklere for folk å reise nettopp kollektivt.
Må ha pigger
Teknisk rådgiver Rune Damm i NLF forstår svevestøv-problematikken, men tror ikke det er lurt at alle kutter ut piggdekkene.
– Det må være en balanse. Piggfrie dekk polerer, mens piggdekk «rubber», sier han.
Dette har innvirkning både på isdekke og svart asfalt.
– I land der de ikke har vinter eller behov for piggdekk, må veiene ofte «rubbes» maskinelt fordi de blir for glatte. Det har direkte innvirkning på bremselengde, 100 prosent piggfritt har sine klare ulemper, forklarer han.
I tillegg mener Rune Damm at bedre renhold av veinettet også kan være med å redusere omfanget av svevestøv.