Mer enn to av tre er utenlandske kjøretøy, men nesten en tredjedel er norske, ifølge NRK P2.

NLF-sjefen er glad for at en obligatorisk brikke er på plass, men forventer at det blir ryddet opp bombrikke-rotet.

LES OGSÅ: BØTELEGGER PÅ FEIL GRUNNLAG

1.400 tatt
Både Statens vegvesen og flere bombrikkeselskaper innrømmer at det er rot og feil i registreringene for norske kjøretøy. 17.000 kjøretøy er hittil kontrollert, og mer enn 1.400 har fått et brikkegebyr på 8.000 kroner. Noen tunge kjøretøy er også tatt for å ha personbilbrikke i frontruta.

– Det jo ganske mye penger å spare, spesielt for utlendingene. Det blir bare en tredjedel av prisen, sier kontrolleder Åge Kristiansen på Taraldrud kontrollstasjon.

Innrømmer feil
NLF har tidligere påvist en rekke feil som ikke skyldes verken lastebileier eller –sjåfør. Dette bekreftes også Vegdirektoratet som nå jakter på feilkildene.

– Det kan være gjort feil med registreringen og det kan hende det har skjedd en glipp hos bomselskapene. Men, det er nok eksempler på at noen bevist setter en brikke for lett kjøretøy i lastebilen, sier avdelingsdirektør Åge Jensen i Vegdirektoratet til NRK.

Rot på direkten
Også NRK får et godt eksempel på rot hos bomselskapet da det viser seg at en norsk lastebil tilsynelatende mangler brikke, likevel har alt i orden. I dette tilfellet hadde ikke bompengeselskapet registrert riktig brikke på bilen. Dermed slapp eieren av blomsterbilen fra Østfold et gebyr på 8.000 kroner.

Må rydde opp
Administrerende direktør Geir A. Mo i NLF forlanger at det må ryddes opp i rotet.

– Dette er ikke holdbart, men jeg regner med at myndighetene får ryddet i rotet fort. De feilene som er avdekket tilskriver jeg i all hovedsak innkjøringsproblemer, sier han.

Norge ikke noe problem
I likhet med blomsterforhandleren i Østfold som klarte å dokumentere feil hos bomselskapet, mener Mo at myndighetene risikerer minimalt ved feil eller mangler på norske kjøretøy.

– Har ikke et norsk kjøretøy brikke så blir skiltet skannet og regningen dukker opp i posten uansett. Betales ikke denne klippes skiltene, sier NLF-sjefen.

– Hvis et utenlandsk kjøretøy ikke har brikke på plass, er innkrevingen langt mer komplisert. De står som vegvesenet forteller for over to tredjedeler brikkemangelen, slår han fast.

Geir A. Mo forteller også at mange har fått bot på grunn av tre måneders leveringstid på brikke. Nå etterlyser han litt mer smidighet fra kontrollmyndighetene.