Statens vegvesen region øst har anmeldt 142 sjåfører og 15 bedrifter for grove og systematiske brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene i 2014.

Om det har ført til noen reaksjoner, i form av straff som for eksempel bøter, vet ikke vegvesenet.

– En anmeldelse er ikke det samme som at noe er galt, men jeg ser at det er et forbedringspotensial, sier regionsjef Guttorm Tysnes i NLF i Hedmark og Oppland.

Ifølge kontrollresultatene er det fleste bedrifter i hans region som nå granskes av politiet.

 «Det er veldig vanlig at en transportør

tipser om en kollega og konkurrent»

Thor Ringstad
Fagleder i Statens vegvesen

Angir hverandre
Halvparten av denne kontrollvirksomheten til Statens vegvesen er planlagt og vanligvis i samarbeid med Arbeidstilsynet. Den andre halvdelen kommer etter tips.

Thor Ringstad. Foto: Statens vegvesen Thor Ringstad. Foto: Statens vegvesen

– Det er sterk konkurranse i bransjen og det er veldig vanlig at en transportør tipser om en kollega og konkurrent, forteller fagleder Thor Ringstad i Statens vegvesen til lastebil.no

– Da rykker vi ut og foretar en sjekk, men vi tar vanligvis også en kontroll av tipseren i samme slengen, forteller han.

Ved kontroll forlanger vegvesenet og Arbeidstilsynet vanligvis dokumentasjon for en utvalgt periode på tre måneder.

Politianmeldt
Til sammen ble 65.455 arbeidsdøgn i 96 bedrifter kontrollert i hele region øst i løpet av fjoråret. 5.583 regelbrudd ble avdekket. 142 sjåfører og 15 foretak ble anmeldt.

Det er bare de groveste og systematiske bruddene som blir politianmeldt, ifølge vegvesenet.

Skremt
Fagleder Thor Ringstad i Statens vegvesen er lite begeistret.

–  Det er skremmende hvordan disse bedriftene og sjåførene gambler med trafikksikkerheten. Bestemmelsene er først og fremst til for at alle yrkessjåfører skal være opplagte og oppmerksomme når de er på jobb. De som jukser med disse reglene utgjør en fare for seg selv og alle andre som ferdes på vegene våre, sier han.

Ukjent resultat
Ringstad forteller at resultatene for slike kontroller de siste årene ligger på det jevne, men at det er vanskelig å sammenligne år mot år.

– Vi går inn og kontrollerer i utvalgte deler av bransjen når vi først setter i gang, og variasjonene kan være store avhengig av type transport, forteller han.

Om deres kontroller med påfølgende anmeldelser fører til noen straff vet han ikke.

– Nei, det er jeg ikke kjent med. Anmeldelsene for 2014 er nylig levert, så det er kanskje for tidlig, sier han.

Vet du ikke om noen som har ført fram?

– Nei, det gjør jeg ikke, innrømmer han.

Slurv
Regionsjef Guttorm Tysnes i NLF i Hedmark og Oppland tror at mange av bruddene skyldes slurv fra sjåførene.

– Det kan være litt for korte pauser eller litt for korte døgnhviler. Det er ikke trafikkfarlig, men sjåførene må selvsagt skjerpe seg, sier han.

Ikke avgjorte saker
Han poengterer likevel at en anmeldelse likevel ikke er det samme som at det er gjort noe galt, og viser til at klager fra transportøren fører til at sakene blir henlagt.

Guttorm Tysnes. Foto: Stig Odenrud Guttorm Tysnes. Foto: Stig Odenrud

–  I forhold til antall kjørte døgn, der det kontrolleres hvert eneste minutt, er ikke dette resultatet ekstremt. Hvilken annen yrkesgruppe må rapportere om hvert eneste minutt de arbeider, spør han.

–  Det er ofte krevende å stoppe når loven sier at det skal tas pauser, fordi det er for få hvileplasser. Her har også myndighetene et ansvar, mener Tysnes.

Kontrollresultatet viser likevel at det er et forbedringspotensial.

–  Vi skal ha fokus på dette på vårt årsmøte i mars. Kjøre- og hviletidsreglene skal følges, slår han fast.

Hedmark topper
Region øst består av Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. Av disse er det ifølge Statens vegvesen Hedmark som ligger på topp på statistikken for grove og systematiske brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
Dette er resultatene:

  • Hedmark: 100 sjåfører og tre transportbedrifter.
  • Oslo og Akershus: 17 sjåfører og fem transportbedrifter.
  • Østfold: 15 sjåfører og fire transportbedrifter.
  • Oppland: Åtte sjåfører og tre transportbedrifter.