NLF har rettet søkelyset på organisert dieseltyveri i mange år. Politiet velger å nedprioritere dieseltyveriene. De økonomiske belastningene legges på forsikringsselskapene, kundene og transportørene.
– Det er fortvilende at politiet ikke følger opp dieseltyverisaker, særlig hvis disse er anmeldt, tyvene er tatt, eller at overvåkningskameraer klart identifiserer personene, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.
Sivil ulydighet
TV2 viser håpløsheten til den som blir utsatt for dieseltyveri og at det fra bergenspolitiets side ikke blir reagert til tross for kjente gjerningsmenn. Daglig leder Ståle Svanevik i bergensfirmaet Svanevik Transport fikk mye medieoppmerksomhet da de tok saken i egne hender. Etter at selskapet var blitt utsatt for flere dieseltyverier inne på egen eiendom sporet de opp tyvenes bil, heiste den opp, og plasserte den på toppen av en kontainer. Hele seansen ble filmet. Til tross for at Bergen politikammer ble informert om hendelsen ville de ikke prioritere å straffeforfølge tyvene selv etter tilståelse, fordi kjeltringene var fra Polen! Rettsaker med utenlandske statsborgere blir for komplisert. Ståle Svanevik sier til TV2 at han ikke tar seg tid til å anmelde dieseltyveri når politiet ikke reagerer på en ordentlig måte.
– Dette er ikke den første dieseltyverisaken politiet ikke bryr seg om. 97 prosent av dieseltyverisakene blir henlagt. Politiet ser hverken den organiserte kriminaliteten eller samfunnsøkonomisk rekkevidde, sier Mo.
Likevel fastholder NLF-sjefen at det er viktig å anmelde alle dieseltyveri slik at samfunnsproblemet blir synlig.
Dieselalarmen – 399 kroner mnd.
Dieseltyverier kan unngås. Alle lastebileiere kan anskaffe seg en tyverialarm med direkteforbindelse til vektere. Systemet er spesielt sammensatt til å dekke NLFs behov. En sensor plasseres over dieseltanken. Denne responderer med en advarsel i form av lydsignaler når en person kommer innenfor «sikkerhetssonen» rundt dieseltanken. På denne måten unngår man at dieseltyveriet kommer i gang - før en eventuell alarm reagerer.
Systemet avgir dessuten alarmsignal dersom lastebilen får et innbrudd, blir gassangrepet, kolliderer eller velter. Alarmen styres via mobiltelefonen.
Her kjøper du produktet, men du må oppgi kode som hentes fra medlemssiden:
Her kan du se hvordan alarmen fungerer:
Kostbare anmeldelser
Det er svært viktig at alle som er utsatt for dieseltyveri anmelder dette til politiet. På NLFs nettside kan dieseltyveriet anmeldes som statistikk. Hensikten er å vise politiet hvor enkelt det kan være å anmelde dieseltyveri på internett, samtidig som NLF får en kontinuerlig oversikt over omfanget. Forbundet legger et stadig press på myndighetene.
Dette koster et dieseltyveri:
- Ringe etter nødhjelp/servicebil, 3000,- i egenandel kun for utrykning
- Verkstedregning 2–5 timer á 1150,-
- Verkstedregning 2–5 timer utenom normal åpningstid á 2750,-
- Ny dieseltank, 20 000,- + mva
- Kjøp av ny diesel, snittpris inkl. mva. og rabatt, 6875,-
- Tapt arbeidsfortjeneste dagen for tyveri, 2–5 timer à 850,- pr. time
- Tapt arbeidsfortjeneste dagen for anmeldelse, mulig fri hele dagen, 7650,-. Også risiko for å ødelegge en hel arbeidsuke, 45 000,- (langtur Kirkenes)
- Tapt arbeidsfortjeneste dagen for bytte av dieseltank
- Tapt arbeidsfortjeneste, oppfølging av saken, avhør
- Tapt arbeidsfortjeneste, nye avhør, rettsak osv. (samme kostnad som ovenfor)
Utregning: Audun Tandberg, Terje Tandberg Transport AS, 11. august 2013.
Tidligere saker om dieselalarmen: