Mens Norsk Jernbaneforbunds medlemmer vender ryggen til Samferdselsministeren er både Jernbaneverket og NSB enig i reformen som nå innledes. Samtidig blir direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og transport intervjuet i Dagsavisen. Sæther utfordres, på bakgrunn av jernbanereformen, til å gjøre en oppsummering av samferdselsministerne gjennom tidene og sender Solvik-Olsen rett inn på topp-5-listen.
De andre
Trygve Bratteli (AP) og Erik Himle (AP) som elektrisfiserte jernbanen får god omtale, samt Håkon Kyllingmark fra Høyre, som organiserte småflyplassnettet i Norge. NHO-direktøren gir også ros til Kjell Borgen (AP) i forbindelse med Oslo Lufthavn Gardermoen og etterfølgeren Kjell Opseth som liberaliserte ekspressbusstrafikken.
Full enighet
NLF har et nært samarbeide med samferdselsministeren og statssekretærene i Samferdselsdepartementet. Ketil Solvik-Olsen viser stor handlekraft, særlig på de områdene der NLF i årevis har ropt på en rekke forbedringer og endringer, som for eksempel mer veiutvikling og vedlikehold, en annen holdning til blant annet sosial dumping, kabotasje, bombrikke og krav om økte kontroller. Listen er lang.
Minister som vil synes for ettertiden
Erling Sæther trekker spesielt frem noen områder FRP-ministeren har vært god på.
• Vedlikeholdsetterslepet på vei og bane tas igjen etter 30 års utarming.
• Opprettelsen av et veiselskap.
• Opprettelsen av et infrastrukturfond.
• Mer statlig plan for hovedveiprosjekter for å unngå lokale forsinkelser.
• Planer om ny godsstrategi for jernbanen.
• Sterk kollektivsatsing i de mest befolkningsrike byene.
• Satsing på kontroller av sikkerhet og etterlevelse av regler for vogntog på norske veier.
Les hele saken her: