Norges Lastebileier-Forbund mener at Statens vegvesen viser både mot og handlekraft når de nå har sagt opp avtalen med IBM i forbindelse med utviklingen av det nye norske bompengesystemet – AutoPASS Grindgut. Samtidig stiller forbundet spørsmål om hva som nå skal skje for å sikre en betalingsløsning som sørger for at alle som skal betale bompenger faktisk gjør det.
Lukk grinda!
– Grindgut-prosjektet har vært omstridt siden det den ble startet og NLF har flere ganger stilt spørsmål både ved hensikt, omfang og kostnader. Dette sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.
– Prosjektet har blitt utsatt flere ganger og prislappen har økt. Med vår kjennskap til dette har vi sett at alternative systemer som eksisterer i markedet tilsynelatende løser oppgaven – og vi har derfor stilt spørsmålstegn ved om Grindgut virkelig har vært nødvendig. Nå har Statens vegvesen og politisk ledelse i Samferdselsdepartementet tatt grep og stoppet et prosjekt, som etter alle solemerker har vært ute av kontroll, både tidsmessig og kostnadsmessig. For oss synes dette å være en klok beslutning, sier Mo.
Begynner forfra
Det som er viktig nå er at både Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet raskt kommer på banen med alternative løsninger, som også vil kunne sikre forhåndsbetaling på bombrikken, enten med kredittkort eller drivstoffkort. En slik forhåndsbetaling er det eneste som vil sikre like konkurransevilkår.
Pynte frossen kransekake
– Vi er virkelig lei oss, sier Jane Bordal i Statens vegvesen. Statens vegvesen har brukt mye tid og krefter på å finne løsninger. Når IBM ikke klarer å levere hverken på tid, kvalitet, pris og innhold så måtte vi til slutt bryte avtalen. Statens vegvesen vil kreve at IBM erstatter utgiftene som Statens vegvesen og bompengeselskapene har hatt, sier Bordal.
NLFs krav om forhåndsbetaling for tyngre kjøretøy er noe Statens vegvesen er klar over, men de vil ikke love når et nytt bompengesystem er på plass. SVV vil derfor søke å finne best mulig løsning innenfor de krav som blir stilt til oss, men Bordal presiserer at det er Samferdselsdepartementet som vil beslutte om en slik løsning skal innføres.
– Forhåndsbetaling har ifølge Samferdselsdepartementet, vært umulig å gjennomføre med dagens løsning. Dette ble i sin tid brukt som begrunnelse for «Grindgut». Hvis en med dagens løsning nå plutselig kan innføre forhåndsbetaling for tyngre kjøretøy likevel er det grunn til å spørre om vi og/eller departementet er ført bak lyset, avslutter Geir A. Mo
Pressemelding fra Statens vegvesen:
Statens vegvesen har hevet kontrakten med IBM om utviklingen av den nye betalingsløsningen for bompenger. [28.07.2015]
I 2013 fikk IBM kontrakten om å utvikle AutoPASS Grindgut.
Systemet skulle, etter planen, stå ferdig i løpet av 2015 og skulle erstatte den eksisterende betalingsløsningen CS Norge. Målet var å forbedre funksjonaliteten og gi mer effektive løsninger for både bompengeselskapene, som opererer betalingssystemet, og bilistene.
- Vi hever kontrakten fordi leverandøren ikke har klart å levere i henhold til kontrakt både når det gjelder kvalitet, omfang av leveransen, tid eller kostnader. Vi har hatt en omfattende dialog med selskapet for å finne løsninger, men vi ser nå ingen annen mulighet enn å heve kontrakten, sier Jane Bordal i Statens vegvesen.
Prosjektet hadde en kostnadsramme på 500 millioner kroner. IBMs utviklingskostnader var planlagt å være om lag 100 millioner kroner.
- Vi vil kreve at IBM erstatter utgiftene som Statens vegvesen og bompengeselskapene har hatt, sier Bordal.
Statens vegvesen har fortsatt som mål å utvikle en bompengeløsning som er tilpasset trafikantenes og samfunnets fremtidige behov og forventninger.
- Inntil et nytt betalingssystem er på plass, viderefører vi dagens løsning for bompenger. Vi starter nå arbeidet med en ny betalingsløsning, sier Jane Bordal.