– Positivt, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo. Nå blir det økt effektivitet i veiutbygningen. Det blir mye mer konsentrert. Ett selskap får ansvar for planlegging, gjennomføringen og vedlikeholdet.

Meterprisen blir for stor

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at regjeringen og samarbeidspartiene har laget et veiselskap, som skal produsere syv veistrekninger. Olsen sier at han har merket seg den positive mottakelsen av selskapet.

– Det blir mer styring på fremdrift. Vi bruker 130 milliarder kroner på nye veier. Det er en politisk bestilling, mer vei, raskere og billigere. Sparer vi bare 10 prosent av 130 milliarder kroner, blir det 13 milliarder kroner som kan brukes til mer veier, sier Solvik-Olsen videre.

Forutsigbart

- Det er bra at Stortinget kan vedta dette, fordi det sikrer forutsigbarhet. Slik det er nå får Statens vegvesen et årlig budsjett, og dermed bygges veier bit for bit i stedet for i en helhet. Det sier seg selv at det blir mer effektivt når det ikke bygges parseller. At det velges ut noen hovedstrekninger gir forutsigbarhet, sier NLF-direktøren.

Helhetlig

Nasjonale hovedveier skal behandles nasjonalt og helt – ikke stykkevis og delt. Opplysningsrådet for veitrafikken er enig. Dette har de etterlyst lenge. Veiselskapet er det norske svaret på den svenske modellen, der Riksdagen bevilger til veisektoren, deretter organiserer denne selv bruken av pengene. Likviditeten og fremdriften i prosjektene blir enklere å styre.

SVV er navet

Lederen av kommunikasjon- og samferdselskomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (Høyre), mener at Statens vegvesen og det nye veiselskapet skal kunne utfylle hverandre. Hun mener at de fire samarbeidspartiene står for en nytenkning, men presiserer ansvarligheten. Det handler om effektivitet, om å bygge raskere og spare tid. Det gir mer vei for pengene, og oversiktlighet både for politikerne, veiselskapet og brukerne.

Stusselig sier AP

Bare en pressekonferanse er omkvedet. Egentlig ganske lite nytt, bortsett fra organiseringen. Hvis man ser på det som var solgt på forhånd, så hadde vi litt større forventninger, mener Ingvild Kjerkhol, som representerer Arbeiderpartiet i Transportkomiteen på Stortinget. Arbeiderpartiet mener at statsråden for eksempel ikke har lagt frem noe om selskapet. Det er bare noen veistrekninger på et kart, hvor veiene nesten er ferdige. Det blir som å plukke frukt som henger lavt. SVV burde ha fått den samme muligheten, noe samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen umiddelbart går imot. SVV får bare en årlig tildeling. Veiselskapet vet hva de har å rutte med de neste ti til femten årene.   

Nasjonsbygging sier NAF

En stille revolusjon på Stortinget sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, som er fornøyd fordi det er en nytenkning. I NAF mener de at det handler om å løfte samferdselsbudsjettet ut av de årlige bindingene på Stortinget. Et systemskifte, et taktskifte. Langsiktighet er nøkkelordet.

Senterpartiet er uenig

Bare et luftslott, sier Geir Pollestad. Det blir minst like høy bompengeandel.

Et spennende forslag

Det er et stort «misstroende» mot det norske politiske systemet. Å bygge helhetlig gjør man jo i mange andre land, og det fungerer, sier svenske Gunnar Lindberg, direktør i Transportøkonomisk institutt i Dagsnytt atten.

Les mer om veiselskapet her

De syv strekningene er:

E39 Lyngdal – Ålgård

E18/E39 Kristiansand – Lyngdal

E18 Langangen – Grimstad

E6 Kolomoen – Moelv

E6 Moelv – Ensby