VG og Dagen Næringsliv i dag: Venstre-nestleder Ola Elvestuen varsler at hans parti vil krympe prisforskjellen mellom bensin og autodiesel når Venstre og KrF møter regjeringspartiene i forhandlingene om statsbudsjettet i neste uke.

– Dette er et håpløst forslag, men dessverre ikke noe nytt, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

Regjeringen må ikke la seg presse

– Venstre foreslo det samme i fjor, uten at det gjør saken noe bedre, sier Mo. Vi satser på at regjeringspartiene står imot presset!  

NLF mener at venstres forslag vil ramme norsk næringsliv og norske arbeidsplasser, fordi forskjellen i prisen på norsk og utenlandsk diesel vil bli større. Dette vil blant annet medføre økt smugling av diesel. Dermed blir norsk transport dyrere.

– Det er ingen diskusjon om at utenlandske vogntog alltid har fulle dieseltanker, uansett om disse er lovlige eller ikke, når de passerer grensen til Norge, sier Mo. Dette har vi fått bekreftet i årevis av norske kontrollører ved grensen.

Venstre og miljøet?

– Det vil heller ikke være bærekraftig, fordi den utenlandske lavpris-transporten er mindre bærekraftig enn den norske, hevder Mo.

Argumentasjonen er følgende:

– Den norske bilparken er svært moderne. Norske lastebiler skiftes i gjennomsnitt ut hvert sjette år. Foreløpige tall fra våre Euro-klasse undersøkelse viser at nær 90 % av kjørte kilometer fra våre medlemmer skjer med Euro V og Euro VI biler.

Venstre og personbiler

– Hva gjelder personbiler vil det alltid være en forskjell også på grunn av forskjell i forbruk, sier NLF-direktøren.

Euro VI/6 lastebiler/personbiler er i tillegg ekstremt rent allerede. Utslippene er nesten marginalisert.

– Venstre bør heller stimulere til en raskere utskifting av eldre dieselbiler og lastebiler. Det gjør man for eksempel ved å øke vrakpanten for personbiler og innføre ordninger for lastebiler som kan stimulere slik utskiftning. Å påføre norske bedrifter økte kostnader vrir bare konkurransen til fordel for utenlandske aktører, sier Mo.

Les VG-saken her:

Les Dagens Næringslivs sak her:

Smugling

Det er en begrensning på hvor mange liter drivstoff man kan ha med seg i tankene til Norge før det blir ansett som smugling. Det typiske er at vogntoget er sertifisert med 2 x 300 liters tanker, men at dette modifiseres til 2 x 600 liters tanker. I tillegg har de transportørene som spekulerer i dieselsmugling gjerne ekstra dieseltanker på flere tusen liter plassert på forskjellige steder i vogntoget. Når prisforskjellen målt mot den norske kan være 3 – 4 kroner pr. liter mer vil den utenlandske transportøren ha en vesentlig fordel.