Firmaet som totalt drifter 7 tankbiler har tidligere brukt en toakslet lastebil med trekk på begge akslene. Fordelen er åpenbar når oljeproduktene skal nå ut til kunder som ikke alltid befinner seg i enden av farbare veier. Ulempen var at firehjulstrekkeren hadde begrenset lastekapasitet. Så da den ble moden for utskiftning, valgte de å oppgradere.

Scania-entusiast

Valget falt på Scania, et merke som Robert Birkeland ved Bendiks Transport A/S er spesielt glad i. En treakslet bil med luftfjæring og styrbar løpeaksel ble bestilt og satt i produksjon tidligere i år. Men det skulle bli en trang fødsel. 

- Scania hadde denne løsningen inne i sine systemer, så da tenkte jeg at det var greit. Men det var åpenbart at de ikke hadde fått så mange slike bestillinger på tankbiler før, forteller Birkeland.

Den første delen av produksjonen gikk som planlagt. Bilen begynte livet som en toakslet firehjulstrekker med bladfjærer på Scania-fabrikken før den ble sendt til Laxå Special Vehicles for videre tilpasninger. Der fikk den luftfjæring og ekstra aksling for å romme oljetank av ønsket dimensjon. Men her begynte også utfordringene.

Utgangspunktet: En toakslet Scania 4x4 som denne ble videre tilpasset hos Laxå Special Vehicles. Foto: Scania Utgangspunktet: En toakslet Scania 4x4 som denne ble videre tilpasset hos Laxå Special Vehicles. Foto: Scania

Pakketeringsproblemer

- Planen var å montere en 18-kubikks tank på bilen, men da bilen ble levert til tankprodusenten i Danmark ble det tydelig at det ikke lot seg gjøre. Drivaksler, tyngdepunkt og kjøretøylengde bød på utfordringer. Derfor besluttet vi å gå ned til 16 kubikk, sier Birkeland.

Selv om det ble to kubikkmeter mindre volum enn han først ønsket seg, er han godt fornøyd med tankbilen.

- Nå har den vært i drift i et par måneder og så langt har den innfridd på alle punkter. I ettertid ser jeg at det kunne ha vært mer praktisk å ta utgangspunkt i en lastebil med hydraulisk firehjulsdriftsystem uten de samme plasskrevende akslingene. Men samtidig er det artig å ha noe som ikke alle andre har.

Et alternativ til konvensjonell firehjulsdrift er Hydrodrive, som demonstrert i videoen under:

Overlegen i oppoverbakkene

Fremkommeligheten er det i alle fall ingenting å si på. Men Birkeland tar likevel forhåndsregler når han legger ut på glatta.

- Det gjelder å sko seg godt. Oppoverbakkene går som en lek, men når det sklir i nedoverbakkene, er du like sårbar som alle andre. Det er viktig å huske at lastebiler med firehjulstrekk ikke stopper noe bedre, avslutter han.

Har du en spesiell lastebil? Send info og bilder til sis@lastebil.no!