Brua på rv. 2 i Kongsvinger har vært en flaskehals etter at tømmervogntogene ble lengre og tyngre. Gamlebrua tålte ikke mer enn 50 tonn, og dermed måtte fullastede tømmervogntog kjøre kronglete småveger for å komme fram til den store tømmerterminalen.
Lokal innsats avgjørende
Hadde det ikke vært for Odal Lastebileierforening med Lars Rune Haugen i spissen, hadde det fortsatt vært ei bru med 50 tonns begrensning.
Ny bru
Fredag ble ny bru åpnet, men Statens vegvesen hadde ingen planer om å justere opp vegene mot brua før de nye veglistene var klare 1. april.
NLF-tillitsvalgt Tommy Engen tok opp saken – og NLF Hedmark og Oppland kontaktet vegvesenet som kjapt forstod problemstillingen:
Kort gladmelding
I dag kom følgende melding fra seksjonssjef for drift i Hedmark, Per Magnar Klomstad :
«E16 fra Kongsvinger sør – X Rv. 2 Sundehjørnet – Norsenga tømmerterminal åpnes for Bk10, 60 tonn og 24 m tømmertransport og modulvogntog.
Dette gjelder fra i dag.»