– Etter mange tiår med diskusjon, setter Ap og Sp sin lit til at vi skal løse problemet. Og den utfordringen tar jeg, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Olsen mener at kritikken slår kraftig tilbake på den som gav den, og karakteriserer utspillet som «en ramsalt kritikk av egen regjeringsdeltagelse». Samferdselsministeren tar det som et kompliment at de utfordrende partiene tror at han kan ordne strekningen raskt – hvilket regjeringen har tenkt å gjøre.
Bygdanytt
– Eg har sete i regjering sjølv og veit korleis ting fungerer, seier stortingsrepresentant Navarsete, og forklarar:
- Eit positivt svar til Statens vegvesen og Jernbaneverket sine planar for ny veg og bane mellom Bergen og Voss ville vore ei god valkampsak. Dersom me ikkje høyrer noko, fryktar eg at svaret blir nei.
Bygdanytt er kanskje ikke avisen med det aller minste opplaget. Ikke desto mindre har de bedt Samferdselsdepartementet om svar – og de har fått det.
Politikk
- Eg utfordrar han til å svara innan to veker. Eg meiner det er falskt, feil og feigt å venta med å svara til etter valet, tordna eks-minister Navarsete.
Svar: - Det er interessant å se hvordan enkelte partier er blitt veldig offensive nå i valgkampen, mens de i sin regjeringstid ikke leverte løsninger. I Nasjonal transportplan planla verken Ap, Sp eller SV å investere særlig mange kroner i strekningen Bergen – Voss de neste ti årene! Det var den rødgrønne regjeringens hilsen til regionen.
Før og etter valget
– La meg derfor først minne om at vi allerede har fremskyndet viktig rassikringsarbeid på E16 og at vi har økt vedlikeholdsarbeidet kraftig. Tilsvarende vil det bli rassikring og vedlikehold av Vossabanen for mange hundre millioner kroner de neste årene. Dette er en kraftig vekst sammenlignet med foregående år, sier Solvik-Olsen