i 2013/14 var fjellovergangen stengt 44 ganger og tilsammen 220 timer. Det var kolonnekjøring 16 ganger og til sammen 70 timer. Ingen fjellovergang i sør matcher dette. 

- I sør er det alternative veier. E6 over Kvænangsfjellet deler landet i to, sier regionssjef for Norges Lastebileier-Forbund i Troms og Finnmark, Odd Hugo Pedersen. Dette er den eneste veien. Når overgangen er stengt må du kjøre 600 kilometer omvei gjennom Finland. Det er også slik at lastebilene ikke har mulighet til å snu når de kommer til bommen. Vi blir stående bokstavelig talt bom fast, legger han til. 

Forsinkelsene

- Å bli stående stille med last på ubestemt tid kan være ganske dramatisk, sier direktør i NLF Geir A. Mo. Ikke bare økonomisk for lastebileieren og sjåføren, men også for alle de som er avhengig av de varene vi frakter, for eksempel matvarer og medisiner. I 2015 kan vi ikke akseptere at landets livsnerve, E6, blir stengt på grunn av dårlig vær på en fjellovergang. 

Finansiering

Etter møte med statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, og Statens vegvesen ble det slått fast at planen med å lage tunell ikke er lagt død. Samferdselsdepartementet ga ingen konkrete lovnader, men var positive til å se nærmere på dette og også vurdere om det ligger finansiering til en eventuell tidligere oppstart på en første etappe av utbygging. I så fall må det videre løpet være sikret gjennom en prioritering i rulleringen av NTP som skal sluttbehandles i stortinget våren 2017. 

-Jeg mener det er grunnlag for optimisme etter møtet i forhold til en god permanent løsning, men tidslinjen er fortsatt usikker, men vi vil stå på videre med å arbeide politisk for en frem skynding av prosjektet. Dette forutsetter at reguleringsplanen blir gjennomført svært hurtig, sier Pedersen.

Kvænangsfjellet er en høyfjellsovergang. Vegen er værutsatt, spesielt på vinteren med rasfare og vind som skaper drivsnø. Problemene blir forsterket ved at vegen har sterk stigning og dårlig kurvatur. E6 over Kvænangsfjellet er den eneste ferdselsåren mellom resten av landet og Kvænangen i Nord Troms/Finnmark fylke. Som eneste norske hovedveg til Kvænangen i Nord Troms/Finnmark med økende transport av varer og tjenester er det behov for å få en mer vintersikker veg. Kilde: SVV