Fagleder i Statens vegvesen, Geir Thomas Finstad, forteller at de har hatt tre kontroller denne uken, og at resultatene var langt fra oppløftende: Umerket syre om bord. Falske dokumenter. Kabotasje. Overlast og grove brudd på kjøre- hviletiden. De stakk av fra kontrollplassen. En sjåfør ble utvist fra landet. 20 sjåfører ble anmeldt. 79 kjøretøy fikk kjøreforbud.

Ikke akseptabelt

– Jeg er glad for hver eneste kontroll Statens Vegvesen gjennomfører og glad for hver eneste bil som får kjøreforbud, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.  

– Sjåfører som har kjørt 16 av de siste 24 timene har ingenting på veien å gjøre og at det finnes selskaper og sjåfører som sender ut en bil lastet med livsfarlig syre uten tilstrekkelig merking, er rett og slett skremmende.

Omvendt resultat

SVV friskmeldte på mange måter godstransporten i gårsdagens pressemelding, der de fortalte at 35 000 kontroller av kjøretøyer gjennom vinteren kun ga 18 politianmeldelser. Det betyr i praksis at utenlandske transportører kjører med stadig nyere biler og at norske lastebiler er i god form.

I dag kom altså den motsatte beskjeden.

Omdømme

– Det at enkelte firmaer og sjåfører jukser og tar lett på regelverket er med på å ødelegge for alle, sier Finstad i SVV.

– Det kontrolleres alt for få biler og sjansen for at de useriøse sniker seg unna er for stor. Når vi vet at det i vinter bare er kontrollert 20 000 lastebiler med 15 000 tilhengere, tilsvarende om lag 9 dagers trafikk over Svinesund alene, skjønner vi at behovet er enormt og SVVs mulighet til å ta verstingene er alt for små, sier NLF-direktøren.

Litt mystisk

– Sammenligner vi rapporten fra SVV i går med dagens pressemelding reagerer vi på at resultatene er så forskjellige.  Skal vi tro gårsdagens pressemelding med dagens er det altså anmeldte flere på Romerike denne uken enn det SVV har anmeldt gjennom hele vinteren i hele landet til sammen.  Her må det være noe som ikke stemmer, sier Mo som undrer seg over om det er NLF, Statens vegvesen eller de lokale kontrollørene som har gått glipp av noe. Det er også grunn til å etterlyse tallene for ugyldig og feil bombrikke. Det sier meldingene ingenting om, avslutter Geir A. Mo

Les også NRK Østlandssendingen: 

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo. Foto: NLF