– Ta deg tid til å finne igjen den sikre godfølelsen på motorsykkelen, og kjør med gode sikkerhetsmarginer, sier seksjonsleder Torgeir Haugen i Statens vegvesen.
Vår, flue og to-hjulinger
To-hjulingene er et like sikkert vårtegn som flua som begynner å surre igjen.Selv om de fleste alvorlige MC-ulykkene skjer i juni og september, har det også vært flere ulykker med motorsykkel i april og mai de siste åra. Flere motorsyklister ble skadet i ulykker på Østlandet sist helg.
Nå spår meteorologene pent vær over hele Østlandet til helga. Det betyr flere motorsykler på vegene, og dermed risiko for flere motorsykkelulykker.
12 ganger så stor risiko
Mens tallet på drepte og hardt skadde i trafikken totalt har gått ned de siste ti årene på landsbasis, viser statistikken en mer stabil utvikling for ulykker med drepte og hardt skadde med tung MC. En MC-fører har 12 ganger større sjanse for å bli involvert i en alvorlig trafikkulykke, enn en bilfører. MC-førere har liten beskyttelse utover hjelm og kjøredress. Når ulykkene først skjer, blir skadene raskt alvorlige.
Bli kjørevarm
– MC-førere har ofte litt rustne kjøreferdigheter etter en lang vinter hvor motorsykkelen har stått parkert. Motorsyklistenes egen organisasjon, NMCU, ber MC-førerne kjøre rolig med ekstra gode marginer de første 50 milene når de finner fram motorsykkelen. Det er et godt råd, sier leder av Trafikant og kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen, region øst, Torgeir Haugen.
MC-førerfeil
En analyse av dødsulykkene på tung MC fra 2005-2009 viser at motorsyklisten gjorde en avgjørende feil i 66 prosent av dødsulykkene. I 20 prosent av ulykkene var motparten ansvarlig. Feil med vegen, som olje i vegbanen, løs grus, ujevnheter og hull i vegdekket, var avgjørende for seks prosent av ulykkene.
– De fleste alvorlige ulykkene er utforkjøringsulykker. Førerfeil og manglende teknisk ferdighet er vanlige forklaringer. Samtidig hadde MC-føreren mindre enn to års kjøreerfaring, sier Haugen.
Han kommer med følgende råd til MC førere og bilister:
- MC-førere: Kjør med gode sikkerhetsmarginer og sørg for nødvendig handlingsrom i kjøringen. Mange ulykker skjer når MC føreren ikke behersker farten og kjører med for små sikkerhetsmarginer.
- Gjør deg synlig i trafikken. Det er god trafikksikkerhet å bruke hjelm og kjøreutstyr med refleks og synlige farger.
- Bilfører: Vær oppmerksom. En typisk kollisjon mellom bil og motorsykkel skjer når bilføreren svinger til venstre uten å se eller feilberegne farten til motorsykkelen. De skjer også flere kollisjoner når bilen skifter felt i lav hastighet.