– Ta deg tid til å finne igjen den sikre godfølelsen på motorsykkelen, og kjør med gode sikkerhetsmarginer, sier seksjonsleder Torgeir Haugen i Statens vegvesen.

Vår, flue og to-hjulinger
To-hjulingene er et like sikkert vårtegn som flua som begynner å surre igjen.Selv om de fleste alvorlige MC-ulykkene skjer i juni og september, har det også vært flere ulykker med motorsykkel i april og mai de siste åra. Flere motorsyklister ble skadet i ulykker på Østlandet sist helg. 
Nå spår meteorologene pent vær over hele Østlandet til helga. Det betyr flere motorsykler på vegene, og dermed risiko for flere motorsykkelulykker.

MC-VÆR: Dette værvarslet vil trolig trekke mange to-hjulinger ut på vegen i helga. GRAFIKK YR.NO MC-VÆR: Dette værvarslet vil trolig trekke mange to-hjulinger ut på vegen i helga. GRAFIKK YR.NO

12 ganger så stor risiko
Mens tallet på drepte og hardt skadde i trafikken totalt har gått ned de siste ti årene på landsbasis, viser statistikken en mer stabil utvikling for ulykker med drepte og hardt skadde med tung MC. En MC-fører har 12 ganger større sjanse for å bli involvert i en alvorlig trafikkulykke, enn en bilfører.  MC-førere har liten beskyttelse utover hjelm og kjøredress. Når ulykkene først skjer, blir skadene raskt alvorlige.

Torgeir Haugen. Foto: Statens vegvesen Torgeir Haugen. Foto: Statens vegvesen

Bli kjørevarm
– MC-førere har ofte litt rustne kjøreferdigheter etter en lang vinter hvor motorsykkelen har stått parkert. Motorsyklistenes egen organisasjon, NMCU, ber MC-førerne kjøre rolig med ekstra gode marginer de første 50 milene når de finner fram motorsykkelen. Det er et godt råd, sier leder av Trafikant og kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen, region øst, Torgeir Haugen.

MC-førerfeil
En analyse av dødsulykkene på tung MC fra 2005-2009 viser at motorsyklisten gjorde en avgjørende feil i 66 prosent av dødsulykkene. I 20 prosent av ulykkene var motparten ansvarlig. Feil med vegen, som olje i vegbanen, løs grus, ujevnheter og hull i vegdekket, var avgjørende for seks prosent av ulykkene.

– De fleste alvorlige ulykkene er utforkjøringsulykker. Førerfeil og manglende teknisk ferdighet er vanlige forklaringer. Samtidig hadde MC-føreren mindre enn to års kjøreerfaring, sier Haugen.

Han kommer med følgende råd til MC førere og bilister:

  • MC-førere: Kjør med gode sikkerhetsmarginer og sørg for nødvendig handlingsrom i kjøringen. Mange ulykker skjer når MC føreren ikke behersker farten og kjører med for små sikkerhetsmarginer.
  • Gjør deg synlig i trafikken. Det er god trafikksikkerhet å bruke hjelm og kjøreutstyr med refleks og synlige farger.
  • Bilfører: Vær oppmerksom. En typisk kollisjon mellom bil og motorsykkel skjer når bilføreren svinger til venstre uten å se eller feilberegne farten til motorsykkelen. De skjer også flere kollisjoner når bilen skifter felt i lav hastighet.