Tungtrafikken over den skrøpelige brua øker voldsomt.
På enkelte steder er belastningen 24 prosent mer det som blir regnet som sikkert.
Drammen Havn
Trafikken til Drammen Havn har økt, og vil øke ytterligere. For å komme dit er brua den foretrukne vegen. Nå kjører nærmere 2 500 kjøretøyer inn og ut av havna hver dag.
– Verdens største konteinerselskap Maersk har akkurat meddelt oss at de fortsetter med sine anløp til Holmen hver tirsdag på permanent basis. Det betyr ytterligere trafikk og godsmengder. Mye skal gå direkte over til jernbane, men nærtrafikk havner på trailere på de lokal vegene, sier assisterende havnedirektør Ivar Vannebo til Drammens Tidende.
I fjor kom det i underkant av 4 000 flere konteinere til havna i enn året før. Det ble totalt lastet og losset 35 000 containere. Havnedirektøren forventer tilsvarende vekst i år.
Advart for 18 år siden
I fjor avslørte avisen at det for 18 år siden ble fastslått at brua ikke tåler kjøretøy som veier mer enn 50 tonn, og et maksimalt akseltrykk på 10 tonn.
Det ble også gjort undersøkelser av bruas bæreevne, og på enkelte steder av brua var belastningen 24 prosent over det som blir regnet som sikkert.
I en rapport i april 2014 anbefalte Rambøll på nytt at Holmenbrua stenges for kjøretøy over 32 tonn, og maksimalt akseltrykk må settes til åtte tonn.
Statens Vegvesen har likevel fått Vegdirektoratets tillatelse til at grensen på 50 tonn opprettholdes ut 2015.
Kaos og kollaps
Nå er det ikke slik at brua knekker sammen i morgen, men at noe må gjøres er det liten tvil om. Hvis tillatt totalvekt kuttes med 18 tonn betyr det tungtrafikken blir tvunget til å finne andre veger til og fra Drammen Havn. Uansett hvilken annen veg dette blir vil det få trafikkbildet i «Elvebyen» til å kollapse, og skape det komplette kaos. Se for deg en rekke vogntog gjennom bygatene i Drammen.
Bekymring i havna
– Vi er bekymret hvis det blir vektbegrensninger på dagens Holmen bru, sier Vannebo til avisen.
– Hvis akseltrykket på brua settes ned, må trafikken til havna gå over Bjørnstjerne Bjørnsons gate og Strømsøbrua, sier han.
Han frykter lange køer gjennom byen og trøbbel for havnevirksomheten, og mener at en ny bru er den eneste løsningen.
Det er det ikke satt av penger til nå, eller de nærmeste år.