Det var under helgens tømmerseminar i regi av NLF at Henning Fransplass fra Vegdirektoratet kom med kunngjøringen om at Vegdirektoratet nå vil gå inn for økt lastehøyde for tømmertransport.

Forslaget, som skal sendes ut på høring i løpet av februar, vil inneholde følgende:

  • Tømmertilhengere som er utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll har ingen høydebegrensning
  • Tømmertilhengere som er utstyrt med fem aksler kan ha en maksimalhøyde på 4,20 meter
  • Tømmertilhengere som er utstyrt med fire aksler får ikke høyere maksimalhøyde enn det som er gjeldene i dagens regelverk, altså 4,00 meter

Nye utregninger

- Ingen høydebegrensning betyr i praksis 4,5 meter, sier Rune Damm, som har samarbeidet med Skogeierforbundets Dag Skjølås for å komme frem til nye løsninger på lastehøyden. Vegdirektoratet har vært positive til forslagene. En av forutsetningene er bruk av elektronisk stabilitetskontroll, ESC.  

- Ved å ta i bruk teknikken er dette mulig, sier Fransplass, som blant annet har støttet seg til amerikanske utregninger. Han har dessuten hatt flere møter med bilprodusentene. Det kompliserte med tømmertilhengere er stabiliteten. Sjåførene må ta hensyn til at stabiliseringskontrollen overstyrer sjåføren, men systemet er slik at det ikke slår inn før det er nødvendig.

De nye reglene

Fra 1.november 2014 ble det innført obligatoriske krav til at alle nyregistreringer av tilhengerer gruppe O3 og O4 skal være utstyrt med elektronisk stabilitets kontrollsystem (ESC). Unntatt fra dette kravet er tunge kjøretøy som har fire eller flere aksler.

- Vi ønsker at det skal være ESC (RSS) på fire- og femaksler også. Derfor vil vi ha krav om ESC på femakslet tømmertilhenger i forbindelse med fri lastehøyde. Sikkerheten må komme først, sier Fransplass.

Gladmelding

- Forslaget som nå sendes på høring vil, når det blir vedtatt forhåpentlig i løpet av 2015, kunne bidra til bedre lønnsomhet og bedre miljø ved at selskapene får med seg mer tømmer på færre biler. Det betyr bedre kapasitetsutnyttelse, lavere utslipp og bedre lønnsomhet. Dette er NLF svært godt fornøyd med, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo. Det er nok et eksempel på at NLF får gjennomslag og dessuten viser det viktigheten av å bygge allianser med andre for å få til, avslutter Mo.