Den største variasjonen fremkommer når tømmerbilene kommer fra grusvei til nyasfaltert bred vei. Det overrasker ingen at forbruket blir høyt på en krokete skogsvei. Derimot er det interessant å merke seg at forbruket øker med mellom 25 – 40 prosent når bilene kjører på god eller dårlig asfalt!
God vei er miljøvennlig
Det er ikke bare asfaltkvaliteten som teller, selv om denne også har mye å si for kjøringen. Dårlig asfalt og smale veier minsker naturligvis flyten. Dette viser de ”sorte boksene” som ble montert i fire ordinære tømmerbiler. Hvis plassen er begrenset av bredden på veien bremses det oftere, med gasspådrag som følge. Det samme gjelder før sving og i sving. Bremsene brukes hyppigere og dermed også gasspådraget. Der veien er bred og asfalten god ruller bilene på en helt annen måte.
CO2 og drivstoffkostnader
Det er altså store kostnader å spare både for miljøet og i drivstoff samt slitasje på bilene. God vei er lønnsomt for sammfunnet. I den svenske testen ble sjåførene også undervist i supermiljømessig kjøring. Testsjåførene varierte med +/- 15 prosent på de samme strekningene. Resultatet etter kurset ble en umiddelbar spare-effekt på 10 prosent drivstoff. Selv etter et halvt år senere kjørte sjåførene med en besparelse på mellom 3 – 5 prosent. Sammenlagt kjørte testbilene 720 000 kilometer i testperioden.
Undersøkelsen er foretatt av blant annet SkogForsk, Scania og Volvo. Målsettingen var å spare 5 prosent drivstoff.