- Jeg mener det er for tidlig å kaste ut elektriske biler fra kollektivfeltene. Men det er ingen dum idé å slippe lastebilene til i utvalgte kollektivfelt, spesielt i rushtiden, forteller tidligere fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
NLF Hordaland har lenge jobbet for å gi godstransporten de samme fordelene som el-biler. Reduserte bom- og fergeavgifter står på agendaen i tillegg til mulighet for å benytte seg av kollektivfeltene. Noe av bakgrunnen for dette handler om køprisingssystemet som straks skal innføres i Bergen. Dette vil i verste fall forverre norske transportbedrifters konkurranseevne i regionen. Det viktigste punktet er likevel kollektivfeltet.
Økt effektivitet, mer plass og bedre sikkerhet
- Ved å la godstransporten kjøre i kollektivfelt vil det øke effektiviteten, gi bedre plass til annen trafikk og dessuten øke trafikksikkerheten, sier distriktssjef i NLF Hordaland, Birthe Minken. Fylkesordføreren er enig og trekker også inn miljø som en faktor:
- Det hadde vært fornuftig å knytte det til miljøsertifisering, for eksempel at lastebiler med Euro 6-motor og tunge kjøretøy som går på biodrivstoff fikk anledning til å kjøre i kollektivfeltene, sier han.
Transportøkonomisk Institutt (TØI) lanserte nylig sine undersøkelser hvor det blant annet fremgår at Euro 6-lastebiler slipper ut tre ganger så lite NOx-partikler som en Euro 6-personbil. NOx er redusert med hele 90 prosent i forhold til den eldre standarden.
Se NRK Dagsrevyens innslag om temaet her.