Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen blir angrepet fra mange hold på grunn av Fremskrittspartiets lovnad om fjerning av bomavgifter - som ikke kommer til å bli innfridd. På skrytelisten står det at de har fjernet bomstasjoner på sju strekninger lenge før planlagt tid samt justert takster ned flere steder. Man kan la seg imponere av mindre når lovnaden var så stor.
Tungt
I særlig grad blir transportnæringen rammet av stadig flere og økende bom- og fergeavgifter. Likevel er det grunn til å se svært optimistisk på denne regjeringens interesse for generell infrastruktur og spesielt veibygging, veivedlikehold og rassikring.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens skryteliste:
- Veivedlikeholdsetterslep for både vei og jernbane reduseres for første gang på tiår. I 2015 øker bevilgning til vedlikehold og fornying av riksveier med 66% sammenlignet med Stoltenberg regjeringens budsjettforslag i 2014. Tilsvarende øker satsingen på jernbane vedlikehold og fornying med 53%. Og det skjer på bare ett år (Stoltenbergs 2014-budsjett vs vårt 2015-budsjett)
- Statsbudsjettets bevilgning til fylkesveier har økt med 146 % fra Stoltenbergs 2014 budsjett til 2015 budsjettet.
- Ny parkeringslov er fremmet for Stortinget, etter 10 års politisk lagring under tidligere regjeringer.
- Veireform er fremmet for Stortinget, men opprettelse av veiselskap, økt bruk av OPS og satsing på Vegvesenet.
- Fremmet forslag til bompengereform. Og fjernet bomstasjoner på sju strekninger lenge før planlagt tid samt justert takster ned flere steder.
- Bevilgning til jernbanen er økt 50 % siden regjeringsskiftet.
- Har fremmet jernbanereform.
- Ny satsing for mer gods på jernbanen
- Kollektivsatsingen i de mest befolkningsrike regionene har økt kraftig. I 2015 ligger vi ca 30% over planen.
- Store forenklinger i regelverket for bobiler og ”entusiastbiler” skal gjennomføres i løpet av neste 6-7 måneder, samt redusert avgifter for import av miljøbiler og veteranbiler
- Trafikksikkerhetstallene viser markert nedgang i trafikkoffer, gjennom bedre veivedlikehold, flere tiltak for økt trafikksikkerhet og flere grep mot tungbiler med økt kontroll og strengere regler. Det gir resultater
- Fremmet en nasjonal havnestrategi, den første noen gang. Og allerede gjennomført en losreform, for å kutte kostnadene for nærskipsfarten.
Kilde: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen