I media er det blitt fremsatt påstander om at NorgesGruppen oppfører seg bøllete. Samtidig er NorgesGruppen og ASKO klare i sin strategi: De skal arbeide for en mer effektiv distribusjon, blant annet gjennom høyere engros-distribusjonsandel. Det er ikke noe hemmelig i dette. Derfor stiller de seg uforstående til at Forbrukerrådet nå ber konkurransetilsynet bruke paragraf 11 i konkurranseloven, om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling, overfor NorgesGruppen. Samtidig ber de Nærings- og fiskeridepartementet bruke paragraf 14 i samme lov, der Regjeringen kan gripe inn mot vilkår, avtaler og handlinger som begrenser konkurransen (kilde: Aftenposten).
Utilbørlig press
Norgesgruppen mener at det er naturlig å distribuere varer til egne butikker. Det betyr blant annet færre lastebiler på veiene.
Rådet på sin side frykter at presset fra gruppen er av en slik karakter at Ringnes og Hansa Borg sine produkter ikke blir å finne i hyllene til blant annet Meny, Spar, Kiwi og Joker – med mindre ASKO står for distribusjonen.
Hva betyr dette for transportnæringen?
Tine står igjen som en drikkevannsaktør med egen distribusjon, men det gjelder flytende produkter.
Diskusjonen, som foregår både internt i bedriftene og i media, er svært interessant for utviklingen av matvaredistribusjon i Norge.