Kvelden før, mandag 1. juni klokken 21.00 stenges to av fire kjørefelt gjennom Smestadtunnelen på Ring 3 og Oslo by vil kjenne på de første anginasmertene.
Statens vegvesens løsning:
Vi anbefaler at alle som har mulighet reiser kollektivt, sykler eller går. Må du ta bilen - beregn ekstra reisetid, og ta hensyn til andre trafikanter – de neste fem årene!
Treg trafikk
At EL-bilene stilles utenfor kollektivfeltet er både et krav og en parantes. Selvsagt må kollektivtrafikken ha førsteretten, sier Statens vegvesen, som vil at det vil bli forbud for EL-biler i kollektivfeltet i rushtidstimene på enkelte strekninger i anleggsperioden. SVV vil likevel legge til rette et forsøk med at to personer i en EL-bil skal ha de samme rettighetene til bruk av kollektivfeltet som tidligere.
- I perioden når tunellene oppdateres kommer vi til å stå så mye i kø. Næringen kommer til å tape store summer, sier NLF-leder i Oslo og Akershus, Harry Nilsen.
EU bestemmer
Tunellene i Oslo skal oppdateres til 2019-EU-standard. Det vil ta fem år. Når det ene løpet i Smestadtunellen stenges betyr det sannsynligvis kortslutning for Ring 3 på strekningen fra Lysaker, via Ullevål, til Sinsen, Ryen, Lillestrøm og Gardermoen. Etterhvert vil arbeidet med tunellene føre til strømstans.
- Dette er ikke bare et Oslo-fenomen, sier Nilsen. Skal du kjøre fra eller til Hamar, Moss eller Drammen vil du også merke kaoset – sannsynligvis mesteparten av døgnet, og det vil vare de neste fem årene.
Tuneller i kø
Det starter med Smestadtunellen langs Ring 3. Arbeidet vil pågå i ett år, men samtidig som dette arbeidet pågår vil SVV begynne vedlikeholdet av G ranfosstunellen ved Lysaker – Norges mest trafikkerte veikryss. Arbeidet her vil ta to år.
SVV begynner arbeidet med utbedringen av Brynstunellen allerede om et halvt år. Det er nødvenmdig å få unna vedlikeholdet med Tåsentunellen i samme tidsperiode (altså samtidig med Smestad- og Granfosstunellen), for å nå EU-kravene.
Det fullstendig komplette kaoset
I 2018 foretar Statens vegvesen vedlikeholdet i Festningstunellen, Vålerengtunellen og Vaterland og Hammersborgtunellen – samtidig.
- Sett ut ifra forutsetningene som er gitt av EU og SVV må det jobbes 24/7, og fremdeles tar det fem år! Dette forteller om et behov for en Ring 4 rundt millionbyen Oslo, sier NLF-lederen.
Veibeskrivelser for viderekomne
De heldige, som kommer via Hønefoss og skal videre nordover mot Trondheim kan heldigvis unngå hele Oslo-floken ved å kjøre E16 til Gardermoen – men pass opp, for dette er veiforklaringen: E16 går både fra Sandvika gjennom Hole og Ringerike kommuner retning Valdres, mens E16 fra Gardermoen går gjennom Jevnaker og Hønefoss retning Hokksund.
- Det må også skiltes godt slik at transporter som ellers ville ha kjørt gjennom Oslo, og som har mulighet til det, kan velge andre ruter. Jeg kan også se for meg at kapasiteten på for eksempel Horten-Moss-forbindelsen bør økes slik at gjennomgangstrafikk kan velge den veien i stedet for gjennom Oslo, avslutter Harry Nilsen.
- Det blir kaos og frustrasjoner de neste fem årene, men vi er likevel glad for at arbeidet igangsettes, da det er en helt nødvendig oppgradering av blant annet sikkerheten, sier Nilsen. Regionssjefen berømmer for øvrig SVV for å forsøke å informere bilistene på en god måte i forkant av hva som skal skje de neste fem årene. Foto: Tore Bendiksen