Fjord Line opererer med fergestrekningen Bergen - Stavanger - Hirtshals (Danmark). Årsaken til at dette ikke har vært mulig å frakte lastebiler med gods på strekningen Bergen - Stavanger er blant annet at Fjord Line er fritatt for både norsk merverdiavgift og toll på den maten de selger ombord. Ingenting er foreløpig avgjort, men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har vært svært positiv til å finne en løsning. Fristen for høringsuttalelsene til Samferdselsdepartementet går straks ut.

NLF-argumentasjon

NLF støtter endringene, fordi det vil medføre at tungtransport for eksempel mellom Bergen og Stavanger v.v. får et godt alternativ til transport langs veg. Dette er positivt for HMS-forholdene for sjåførene, det vil redusere miljøutslippene og trafikkbelastningen, og det vil bedret trafikksikkerheten langs veg.

LO-argumentasjon

Det vil ikke bli flere norske arbeidsplasser om bord på de «danske» fergene. Muligheten for tungtrafikken til å bli fraktet pr. båt kommer ifølge LO kun Fjord Line til gode. Ifølge nettsiden  vest24.no mener NHO det samme.  

Vinn-vinn-situasjon

Bergen Næringsråd har i en felles høringsuttalelse med næringsforeningene i Stavanger, Haugesund, og Stord, samt Maritimt Forum i de samme stedene, tatt høylytt til orde for alle fordelene det medfører at godstransporten kan gå med båt på strekningen.

Miljø og kjøre-hviletid

Høringsuttalelsen viser til at 100 tunge kjøretøy daglig vil kunne fjernes fra E39 på strekningen. Det gir mindre utslipp av CO2 og NOx, mindre slitasje på veiene, mindre trafikk generelt, bedre trafikksikkerhet, bedre miljø for de som bor langs veien, og dessuten vil sjåførene være mer uthvilte og de vil kunne planlegge sin obligatoriske kjøre-hviletid etter fergeavgangene.

Motstand

Nærmiljøet til fergen i Bergen frykter mer tungbiltrafikk på småveiene. Dette avvises av næringsrådet, ikke minst fordi båten legger til ved godshavnen i sentrum. Der er det allerede stor trafikk. En flytting av godsterminalen i Bergen er for øvrig noe de politiske myndighetene i Bergen og omegn har diskutert i årevis uten at det har kommet til enighet om hvor denne skal plasseres.

Det er Bergensavisen og nettsiden vest24.no som i flere oppslag har tatt saken opp med LO, for å få svar på fagforeningens argumentasjon i høringsuttalelsen hvor det blant annet hevdes at Fjord Line er den eneste som profitterer på at tungtrafikken kan fraktes med ferge mellom Bergen og Stavanger.

Fagforbundet har ifølge Bergensavisen/vest24.no tatt ferie. Les sakene her: 

Les NLFs høringssvar her: