Temaet står ikke på pensumlisten deres. De måtte derfor ta turen til If Sikkerhetssenter i Hobøl for å lære.
1 000 tunneler
I Norge er det over 1 000 tunneler, og det blir stadig flere. Selv om 200 av dem skal opprustes til å tilfredsstille EUs krav innen 2019, er sikkerhetsstandarden varierende.
– I et land fullt av tunneler er det viktig at temaet «brann i tunnel» får en sentral plass i undervisningsopplegget for trafikklærere i Norge. Det har det dessverre ikke i dag, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.
– Brannen i Gudvangatunnelen i 2013 viser behovet for at alle bilførere i Norge må ha kunnskap om hvordan de skal oppføre seg ved tunnelbrann, påpeker hun.
LES OGSÅ: NLF kritisk til vegvesen-sommel
Tunnel full av røyk
De 24 trafikklærerstudentene troppet opp hos If i Hobøl for å øve.
–Vi ønsker å dele den kunnskapen vi har fått gjennom å ha arrangert over 250 realistiske øvelser i den 100 meter lange fullskala veitunnelen vi har på sikkerhetssenteret vårt. Dette er livsviktige erfaringer for alle sjåfører i Norge, sier Vennesland.
Giftig røyk
– Det er dramatisk å se hvor raskt brannen utvikler seg, og hvordan den giftige røyken samler seg i tunneltaket før den presser seg ned mot bakken. Alle sjåfører må vite hva de skal gjøre hvis de kommer opp i en brann for å komme seg raskt vekk fra giftig røyk uten å få panikk, sier hun.
I dag er det bare framtidige yrkessjåfører som får opplæring om brann i tunnel, ikke privatsjåfører. I Oslofjordtunnelen går det cirka 7 000 biler i døgnet. «Bare» 15 prosent av disse er tungbilsjåfører som skal ha fått opplæring i å takle bilbrann.
Deler ut fra fond
Trygghetsfondet til forsikringsselskapet If deler hver måned ut 50 000 kroner til skadeforebyggende eller skadereduserende tiltak i nærmiljøet. Støtten gis til foreninger, organisasjoner, klubber og lignende etter søknad.