- Dette er flytting av gods fra vei til sjø i praksis, og siden insentivene fra myndigheter fremdeles fremstår som fraværende, tar transportselskaper nå større ansvar og tenker sjø som en del av logistikkjeden, sier Per Anders Brattgjerd, produktsjef Hurtigrute i Nor Lines til maritime.no.
Pilotprosjekt
Et akutt mangel på lastebiler, men med et stort behov for transport av laks fra Hammerfest til Vestlandet, gjorde at logistikkselskapet Norfrigo kontaktet Hurtigruten som på sin side ville knuse myten om at det er tungvint å transportere laks fra Hammerfest til Vestlandet med båt.
Volumfleksibilitet og miljø
Å kjøre tomme lastebiler fra Tromsø til Hammerfest for å laste laks er ikke særlig miljøvennlig. Ved å bruke sjøtransport kan størrelsen på lasten også variere mer. Dessuten behøver ikke lastebilene stå å vente til bilen er fylt opp. Ifølge Norfrigo er sjøtransport av laks et vellykket pilotprosjekt, som siden februar har spart landeveien for 34 vogntog mellom Hammerfest og Møre.
- Hvis en av lastebilene skulle kjørt alt dette ville det tilsvart nesten to ganger rundt ekvator, sier daglig leder Erling Ostnes i Norfrigo.