Samtidig vraker de alternativet med lokalisering på Søberg.
Seier for NLF
Dette betyr at Jernbaneverket har lyttet til NLF.
– Meget fornuftig og fremtidsrettet, sier en godt tilfreds regionsjef Roar Melum.
Nå mener har at det bør utredes en godskorridor på østsiden av Vassfjellet.
– Med innslag på Ler vil man ta ut høydeforskjellen til Torgård. Videre vil man legge tilrette for næringsutvikling i samme korridor. Tullian er jo allerede et utpekt område. På denne måten vil vi kunne vokse oss inn i fremtiden vel vitende om at det er arealer nok, mener han.
Et klart signal
Melum mener dette vil være et tydelig signal som sikrer og styrer fremtidige investeringer. Det i seg selv er meget god samfunnsøkonomi.
– Tenk bare på hva vi kan spare på prossesarbeider og så videre. En slik løsning vil også unngå tunnel mellom Melhus og Torgård, noe som åpner for at bergverksindustrien kan ekspandere sør-og vestover uten at komme i konflikt med jernbanen, sier regionsjefen i Trøndelag.
Framtidsrettet
Plasseringstilrådningen baseres på sterkere måloppfyllelse gjennom nærhet til både et etablert og framtidig næringsliv for transportskapende virksomheter. Dette antas å gi betydelige synergieffekter for alle typer distribusjon og øker sannsynligheten for mer gods på bane. Torgård har høyere fleksibilitet og kan bygges ut trinnvis.
De samme fordelene kan etter Jernbaneverkets vurdering ikke oppnås med en lokalisering på Søberg som var det andre av de to alternativene.
- Jernbaneverket har kommet med et tydelig råd. Sammen med den kommende høringsrunden vil rapporten gi regjeringen et godt grunnlag for å avgjøre hvor det nye logistikknutepunktet i Trondheimsregionen skal ligge, seir samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Trinnvis utbygging
Jernbaneverket anbefaler at det arbeides videre både med logistikk i selve godsterminalen, kostnadene ved utbyggingstrinnene og nytte for en trinnvis utvikling. Det etablerte samarbeidet med aktørene i bransjen må fortsette, og dette vil være særlig viktig for trinnvis utbygging.
Høring til 1. mars
Jernbaneverket tilrår at utredningen sendes på høring til de kommunestyrene som har vært involvert gjennom samråd (Melhus, Trondheim, Skaun og Orkdal). I tillegg bør den sendes til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag, Sør-Trøndelag fylkeskommune, til godstogselskapene og speditørene og til områdets interessenter.
Høringen kan administreres av Jernbaneverket med en høringsfrist 1. mars 2015.