Det sier nestleder Kari Workinn i Norges Lastebileier-forbund (NLF) i Troms til
Nordlys.
I likhet med den seriøse delen av transportbransjen ønsker hun langt flere kontroller slik at de farlige kjøretøyene blir stoppet før de kommer inn i landet.
E8 over Kilpis
Helt konkret mener hun at det er spesielt omfanget av kontroll på grenseovergangen Kilpis det er alt for liten kontrollaktivitet. Avisa Nordlys har nesten i hele vinter hatt oppslag på oppslag om problemer med dårlig utrustede utenlandske vogntog som kommer inn i Nord-Norge og skaper problemer og farlige situasjoner.
– Når man slipper vogntog med feil utrustning over grensa, må man da nesten forvente utforkjøringer, sier Workinn til avisen.
– Vi i transportnæringen er overbevist om at vi kunne unngått mange av disse hendelsene hvis det var fortløpende kontroller på grenseovergangene - for eksempel ukentlig, sier hun.
Annet land
Seksjonsleder Jørn Simonsen i utekontrollen i region nord forteller at de planlegger å bygge ny og større kontrollstasjon fem til seks kilometer fra grensa til Finland, men at det går tre år før den er ferdig.
Nå sliter de med kontrollmyndighet i og med at kontrollstedene ligger på finsk eller svensk side. Der har ikke Simonsen & Co. noen myndighet.
– Vi har uansett hatt fire ganger så mange kontroller i år sammenlignet med i fjor, sier han til Nordlys.
– Vi vil gjerne kontrollere kjøretøyene tidligst mulig - og gjerne på grensa. Men når stasjonen ligger på svensk eller finsk side, må vi vente, forklarer Simonsen.
Resultatene de gjennomfører viser at det er vogntog fra Øst-Europa som har flest mangler, men at utviklingen går i riktig retning. Ifølge Simonsen har det blitt litt færre vogntog fra Øst-Europa, noe han mener skyldes nye krav til kjøretøyene som ble innført ved nyttår.
Ingen primæroppgave
I praksis betyr det at vegvesenet kontrollpatruljer ikke kan gjøre noe før vogntogene er nede i Skibotn. Ifølge regiondirektør Atle Joakimsen i Tolldistrikt Nord-Norge har de ikke oversikt over hvor ofte de kontrollerer vogntog.
– Det er ikke vår primæroppgave, men vi kontrollerer jevnlig ved mistanke og for eksempel når det er glatt. Det hender vi holder kjøretøy igjen til de har fått på kjettinger, men vi har ingen kontroll med at de beholder kjettingene på, sier Joakimsen til Nordlys.
LES OGSÅ: Vil for by to-akslede trekkvogner