Det kommer fram i NLFs søsterorganisasjon, Sveriges Åkeriföretag (SÅ), sitt første transportbarometer for 2015.
Likevel er det tegn som tyder på at hverdagen for svenske godstransportører på veg er i ferd med å bli mer stabil.

Krevende

Ulric Långberg. Foto: Ryno Quantz Ulric Långberg. Foto: Ryno Quantz

– Korte avtaletider gjør det krevende å investere og vanskelig å ta betalt for kvalifiserte logistikktjenester. Det blir i Sverige sett på som de største utfordringen, forteller bransjeansvarlig Ulric Långberg i SÅ.

Halvparten sliter
I en medlemsundersøkelse i SÅ svarer nesten fem av ti (45 prosent) transportører at lønnsomheten er lav. De mener derfor at forutsigbarheten må bli bedre, og at byråkratiet og regelverket må forenkles.

– Hvis ikke det skjer vil svensk utvikling bli rammet på lang sikt, mener Långberg.

.

Dette er tre tiltak SÅ mener skal til:

  • Transportkjøperne, ikke minst offentlig sektor, må forenkle sine innkjøpskrav.
  • Avtaleperiodene må bli lenger.
  • Transportkjeden må forenkles slik at varen kommer raskere direkte til mottaker.

.

LES OGSÅ: KREVENDE OG UTFORDRENDE