Det kommer fram i NLFs søsterorganisasjon, Sveriges Åkeriföretag (SÅ), sitt første transportbarometer for 2015.
Likevel er det tegn som tyder på at hverdagen for svenske godstransportører på veg er i ferd med å bli mer stabil.
Krevende
– Korte avtaletider gjør det krevende å investere og vanskelig å ta betalt for kvalifiserte logistikktjenester. Det blir i Sverige sett på som de største utfordringen, forteller bransjeansvarlig Ulric Långberg i SÅ.
Halvparten sliter
I en medlemsundersøkelse i SÅ svarer nesten fem av ti (45 prosent) transportører at lønnsomheten er lav. De mener derfor at forutsigbarheten må bli bedre, og at byråkratiet og regelverket må forenkles.
– Hvis ikke det skjer vil svensk utvikling bli rammet på lang sikt, mener Långberg.
.
Dette er tre tiltak SÅ mener skal til:
-
- Avtaleperiodene må bli lenger.
- Transportkjeden må forenkles slik at varen kommer raskere direkte til mottaker.
.
LES OGSÅ: KREVENDE OG UTFORDRENDE