– Det er juks og betyr at de sparer mye penger. Alle fikk 8.000 kroner i bot, sier fagleder Ronny Lindesteg i utekontrollen til Statens vegvesen til lastebil.no

– Jeg er skuffet over at det avsløres juks i den norske transportbransjen, men vet ikke hvor utbredt juksingen er blant egne medlemmer, sier administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.

To register
Årsaken til at noen, i alle fall for en stund, klarer å lure AutoPass-avleseren er at det lyser likedan uansett hvilken brikke som brukes. Brukes en brikke tilhørende en personbil er avgiften vanligvis det halve, og mottakeren av regningen vil gjerne være den samme.

Det er ett dataregister for personbilbrikker, og ett for tunge kjøretøy. Disse to registrene «snakker» ikke sammen.

– Vi avslørte dette mandag formiddag. Det var en periode med liten trafikk og vi foretok noen enkeltsjekker på begge register og fant at flere norske og svenske kjøretøy hadde en brikke tilknyttet en personbil, forklarer Ronny Lindesteg som har ansvar for kontrollene på Svinesund, Ørje, Magnormoen og Taraldrud.

Han vet ikke hvor stort dette problemet er.

Etter det lastebil.no forstår blir det heller ikke tatt noe bilde av biler som passerer med gyldig brikke. Dermed er det vanskelig å spore eventuell svindel.

STORFANGST: Fagleder Ronny Lindesteg og hans kolleger har skevet ut brikke-bøter for 1,5 million kroner på ett døgn. Foto: Stig Odenrud STORFANGST: Fagleder Ronny Lindesteg og hans kolleger har skevet ut brikke-bøter for 1,5 million kroner på ett døgn. Foto: Stig Odenrud

Storaksjon
I går startet vegvesenets massive bombrikke-kontroller. I tillegg til de faste tungbilkontrollørene er også annet personell satt på for å sjekke at alle kjøretøy har den fra nyttår lovpålagte bombrikken.

– Vi kommer til å ha et tungt trykk på dette spesielt nå i starten av året, forsikrer fagleder Lindesteg.

200 fersket
Det første døgnet har de kontrollert cirka 1.000 tungekjøretøy.

– 200 av dem, eller hver femte tungbil, hadde ikke brikken på plass, forteller han.

Det betyr at det i alt ble ilagt bøter på over 1,5 millioner kroner bare på ett døgn.
Ifølge Lindesteg er ikke norske kjøretøy bedre enn de utenlandske.

FIKK BOT: Dette utenlandske vogntoget fikk 8.000 kroner i bot for manglende brikke. Gjentar det seg innen to år dobles boten. Foto: Stig Odenrud FIKK BOT: Dette utenlandske vogntoget fikk 8.000 kroner i bot for manglende brikke. Gjentar det seg innen to år dobles boten. Foto: Stig Odenrud

Ingen unnskyldning
Selv om vi er bare seks dager inn i året mener NLF-direktør Mo at det ikke er noen unnskyldning for å mangle brikke.

– Alle i vår bransje vet at bombrikken er obligatorisk fra 1. januar, og NLF har stått på barrikadene for å få det gjennomført, sier han.

Lett å kreve inn i Norge
Både Mo og Lindesteg er opptatt av rettferdighet og like konkurransevilkår. Begge innser også at det er lettere å kreve inn penger fra norske transportører.

– Myndighetene og bomselskapene er uansett sikret inntekten fra bompasseringene av norske biler, sier Mo.

Omdømme på spill
Geir A. Mo liker ikke noen form for juks, og mener det skader omdømmet til hele næringen.

– Vi kjemper for hele transportbransjen hver eneste dag, og noe av det viktigste er å skape et bedre nettopp omdømmet for bransjen. Vi slåss for like konkurransevilkår, mot utenlandsk juks, omgåelse av kabotasjeregler, organisert kriminalitet, juksing med sjåførkort, dieseltyveri og ikke minst for sikkerheten på norske veier. Vår troverdighet og hele jobben vi gjør blir svekket av juks, sier Mo.