Mange NLF-medlemmer vil være kjent med kravet om minstelønnen på kr. 158,32 per time for sjåfører av godskjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn. Dette kravet har vært gjeldende fra 1.juli i år.

Hvem må arbeidsgiver betale minimum denne lønnen til - samt eventuelle diettpenger ved langtransport?

For all godstransport på vei som finner sted i Norge

Men ikke for «ren» internasjonal transport.

Tariffnemda

La oss være mer presis og sitere Tariffnemdas vedtak fra 12.oktober i år.

Forskriften gjelder for arbeidstakere som utfører godstransport på vei med kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn. Forskriften gjelder også:

a) kabotasjekjøring, det vil si transportoppdrag mellom steder i Norge som etterfølger en grensekryssende transport til Norge, og

b) kombinert transport, det vil si transport på vei i Norge som starter eller slutter med en grensekryssende transport på jernbane eller skip.

Forskriften gjelder ikke grensekryssende transportvirksomhet (internasjonal transport) ut over dette (les punkt a) og b) )

Arbeidsgiver og den som i arbeidsgivers sted leder virksomhet som utfører arbeidsoppdrag som nevnt i første ledd skal sikre at bestemmelsene i forskriften gjennomføres.

Forskriften gjelder ikke lærlinger og personer på arbeidsmarkedstiltak.

Interesserte kan lese mer om forskriften og presiseringene 12.oktober HER.

Nå kommer Arbeidstilsynet på banen

Det er Arbeidstilsynet som vil kontrollere at forskriften følges opp og håndheves i Norge, enten sjåføren er norsk eller utenlandsk statsborger. Vi i NLF har spilt inn flere forslag til Arbeidstilsynet om hvordan de kan ivareta sine kontrolloppgaver her. Et av våre innspill gjelder opprettelsen av et kabotasjeregister.

Formålet med forskriften om allmenngjøring av tariffavtaler for godstransport på vei er: 

Å sikre utenlandske arbeidstakere lønns- og arbeidsvilkår som er likeverdige med de vilkår norske arbeidstakere har, og å hindre konkurransevridning til ulempe for det norske arbeidsmarkedet (allmenngjøringsloven § 1)