Både ordfører Knut Lehre (Ap) i Gran kommune og hans kollega og partifelle i Lunner, Harald Tyrdal, forsøker å ta grep for å møte massive lokale protester mot bomplanene på riksvei 4.
4.500 underskrifter
I utgangspunktet er det lagt opp til én bom på grensen mellom Gran og Lunner kommuner. Når den nye veien på Lunnersiden står ferdig vil det etter planen koste 61 kroner å passere der for personbiler, skriver
Oppland Arbeiderblad.
Innbyggerinitiativet «Nei til bom mellom Lunner og Gran» samlet over 4.500 underskrifter mot dette.
To bommer
For å imøtekomme protestene kan det dermed bli en bom til bare noen kilometer unna, på Lygna i Gran kommune.
– Hvis kommunestyrene går med på en slik løsning, vil det bety 38 kroner for passering begge plasser. Med ti prosents rabatt for dem med bombrikke, er vi nede i 34 kroner. Jeg tror fremdeles det er mulig å komme enda lavere. 30 kroner bør være realistisk, sier ordfører Lehre i Gran, til avisen.
Fem år ekstra
I tillegg er det aktuelt å øke nedbetalingstiden fra 15 til 20 år.
– Det kanskje viktigste av alt er at vi fortsatt jobber for å få staten til å ta en større del av regninga for Lunnerdelen, sier Tyrdal.
Ifølge Oppland Arbeiderblad har ordførerne allerede fått Statens vegvesen til å gå med på å fordele innbetalingen på to bommer. Én på kommunegrensa og én sør for Lygna
Saken skal drøftes i kommunestyrene utover våren.
.
FAKTA
Utbyggingen er tredelt:
Roa-Lunner/Gran grense
Det planlegges å bygge ny 4-felts vei med start 500 meter sør for Roa sentrum. Byggestart blir tidligst i 2016. Ikke finansiert ennå.
Lengde 4,2 km.
Lunner/Gran grense-Jaren
Ny 4-felts vei med tunnel øst for Gran sentrum. Byggestart høsten 2013. Lengde: 9,3 km.
Lygna sør
Ny vei med midtdeler og forbikjøringsfelt mellom Amundrud-Lygna pukkverk. Åpnet i juli 2014. Lengde 3,4 km.
Statens vegvesen har også en offisiell Facebook-side for rv. 4 på Hadeland.