NLF oppfordrer alle som ferdes på veien til å holde riktig avstand, både på landeveien og i tuneller. Prisen for ikke å gjøre dette kan bli atskillig høyere enn bøtene politiet opererer med.
Et dårlig eksempel
Politiet skjerper kontrollen med målinger av avstand til forankjørende. Dette er et stadig tilbakevennende tema. Politiet bruker i sine skrekkvideoer et eksempel på hvor nært en lastebil kan ligge å provosere en personbil. Legg merke til at du først tror at avstand til forankjørende er liten, men "akseptabel". Så kommer politibilen opp på siden og avslører at det er en bil som blir "dyttet" av vogntoget. Sjåføren mistet lappen på stedet.
Politiet måler avstanden du holder til bilen foran deg - Les mer om politiets reaksjoner her:
Dårlig tid
Det er lett å bli irritert i trafikken, som kan føre til at man vil presse den som kjører foran ut av veibanen. Politiet slår hardt ned på dette. Hvor mye tid sparer du egentlig på å utsette både medtrafikanter og deg selv for denne typen stress?
Førere av kjøretøy under 3,5 tonn biler mister førerretten («lappen») dersom avstanden til forankjørende er mindre enn 0,5 sekunder. Tilsvarende for lastebil er mindre enn ett sekund. Mange mener at dette er for liten forskjell i forhold til størrelsen og konsekvensene.
Bøtene
Førere av kjøretøy med mindre totalvekt enn 3,5 tonn får forenklet forelegg når avstanden til forankjørende er mindre enn ett sekund. Dessuten blir boten satt til 5 200 kroner, med mindre også andre ting med kjøringen spiller inn.
For tyngre kjøretøy er grensen 1,5 sekunder. Politiet vurderer i hvert enkelt tilfelle straffereaksjonen hvis kjøringen er spesielt provoserende.
1000 - 2000 - 3000
Du skal altså være veldig nære forankjørende for å få bot eller miste førerretten. Når det gjelder personbiler anbefalels avstanden til å være minimum tre sekunder. For lastebiler bør den være mer, og særlig i tunell.
Politiet forteller at de gjør målinger med kameraer, både stasjonære og fra bil. For å miste førerretten skal du ha kjørt for nært til forankjørende over tid. Politiet legger i tillegg inn en sikkerhetsmargin i regnestykke.
På bakgrunn av dette er det ganske betenkelig når sjåfører av tyngre kjøretøy blir tatt for å kjøre med 0,5 sekunder sikkerhetsmargin til forankjørende når hastigheten er 80 km/t.
Dette koster deg 5 200 kroner.
Til nå i år er det 996 sjåfører i Hedmark og Oppland som har fått forelegg eller blitt anmeldt i såkalt atferdskontroll. Kilde HA.