Det mener direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk (TT), og kritiserer Ketil Solvik-Olsen for å være negativ til fotobokser som måler gjennomsnittsfart, såkalt streknings-ATK.
Enorm effekt
TT-direktøren forteller til
organisasjonens egen nettside at fotobokser som måler snittfart reduserer antallet drepte og skadde i trafikken med inntil 54 prosent.
– Likevel sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nei, sier Johansen og mener dette handler om politikk og ikke sikkerhet i trafikken.
Får støtte
Både politi, fagfolk og lokale myndigheter er ifølge ham svært positive til fotobokser som måler snittfart.
– Vi mener samferdselsministeren blokkerer dette svært effektive trafikksikkerhetstiltaket av politiske og ideologiske årsaker. Dermed reduseres dessverre også muligheten til å redde flere liv på de mest ulykkesutsatte strekningene, sier Johansen og får støtte fra Arbeiderpartiet.
– Solvik-Olsen prioriterer populisme fremfor liv og død, sier stortingsrepresentant Kjell-Idar Juvik (Ap) til NRK og mener statsråden framstår som direkte uansvarlig.
Personvern foran sikkerhet
Samferdselsministerens begrunnelse er at effekten av snittfart-fotobokser ikke er dokumentert, og at tiltaket strider mot personvernet. Johansen i Trygg Trafikk mener dette er argumenter som ikke holder vann:
«Effekten av snittfart-fotobokser ble evaluert høsten 2014. Transportøkonomisk institutt (TØI) konkluderte da med at tiltaket reduserer antall omkomne og hardt skadde med 49-54 prosent. Personvernnemda uttalte i 2011 at snittfart-fotobokser ikke strider mot personvernet. Bilder av bilister som holder fartsgrensen blir nemlig umiddelbart slettet», skriver TT på nett.
Reagerer på avslag
Til tross for entydige faglige anbefalinger, er Samferdselsdepartementet nå i gang med å avslå søknader om snittfart-fotobokser på ulykkesutsatte strekninger.
– I begynnelsen av mars ble Vegdirektoratets søknad om snittfart-fotobokser i Ellingsøytunnellen og Valderøytunnelen avslått uten begrunnelse. Nå kan samferdselsdepartementet også sette en stopper for fotobokser på en av «verstingveiene», fylkesvei 170 i Akershus. Siden år 2000 er 11 personer omkommet og flere titalls skadet på strekningen mellom Heia og Mork (5,9 km).
Etter planen skal fotoboksene settes opp i høst. Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og politiet ønsker snittfart-fotobokser på deler av strekningen.
I et intervju med Indre Akershus blad 16. februar 2015 avviser statssekretær Bård Hoksrud snittfart-fotobokser på fylkesvei 170, bl.a. fordi han mener det fører til en generell mistenkeliggjøring av alle bilister.
Trygg Trafikk vil redde liv
– Når vi først har et så effektivt trafikksikkerhetstiltak som snittfartfotobokser, er det oppsiktsvekkende at dette ikke tas i bruk på de mest ulykkesutsatte strekningene. All kunnskap tilsier at snittfart-fotobokser redder liv, sier Johansen i Trygg Trafikk, som nå oppfordrer samferdselsministeren til å ta grep.
Men, han snakker nærmest til døve ører. I en debatt i NRK P2s Dagsnutt18 mandag kveld sa statsråden at han heller vil bruke penger på å ruste opp et forsømt vegnett og styrke kontrollvirksomheten framfor flere fartsbokser. Det ga også NAF støtte til.