Bare få dager etter brannen i Gudvangatunnelen på E16 mellom Flåm og Voss skulle man tro at tungbilsjåfører ble ekstra oppmerksomme på motorfeil og varmgang i bremser, samt mange andre tekniske feil. Likevel fikk 37 av 112 kontrollerte lastebiler kjøreforbud på den alternative, og minst like kritiske strekningen mellom landets to største byer. Resultatet er oppsiktsvekkende.
– Vi bør ikke ha slike resultater, men jeg kan ikke si at jeg er overrasket, sier Tormod Gausdal i Statens vegvesen til BA.
Sterke stigninger
E16 er stengt og Riksveg 7 over Hardangervidda er det mest opplagte fergefrie alternativet for tungtrafikken mellom Oslo og Bergen. Veien, på Vestlandssiden, har meget sterke stigninger med mengder av svinger og til dels ganske smal veibane. De mest dramatiske delene av turen går i stupbratte tuneller, som ble laget på åttitallet og hvor flere av disse slynger seg som uoversiktlige og ganske trange spiraler nedover.
Det er altså ikke uten grunn for Statens vegvesen å ville foreta kontroller før vogntogene går løs på det 17 kilometer lange unnarennet fra Maurset på Hardangervidda og til man til slutt ender i Hardangerfjorden ved Øvre Eidfjord. Det er for øvrig interessant å merke seg at de kontrollerte vogntogene, som fikk kjøreforbud, bare hadde kjørt de mindre bratte bakkene ned fra vannskillet ved Dyranut til kontrollen ved Maurset. I praksis blir nedoverbakken ganske nøyaktig 30 kilometer hvis vi regner med toppen av ovarennet! Varmgang i motorer som sliter i oppoverbakke, med smitte til andre deler av motorkassen, er heller ikke et ukjent fenomen.
Elendig resultat for transportbransjen
På Maurset ble det målt 450 grader på bremsene til enkelte kjøretøy. Det var grunn, ifølge SVV, til å kjøle ned bremsene før turen fortsatte.
Bergensavisen presenterer tallene:
- 23 av 112 vogntog hadde for varme bremser!
- Syv vogntog hadde feil på ABS
- Fem vogntog hadde for dårlig sikring av lasten
- Ett vogntog hadde «manglende bremser»
- Ett vogntog hadde luftlekkasje
Norges Lastebileier-Forbund kjenner ikke til nasjonaliteten på de 37 vogntogene som fikk kjøreforbud, men resultatet er uansett skremmende sett i et trafikksikkerhetsperspektiv.
Dramatisk for turbuss
Det ble kjøreforbud på to turbusser på grunn av bremsefeil. Med tanke på den siste ulykken i Gudvangatunnelen kan man bli forundret (NLF har ikke tekniske opplysninger om bremsefeilene).
Bergensavisen har tallene:
- 121 busser ble stoppet og kontrollert langs riksvei 7 på Maurset.
- To busser hadde varme bremser og fikk kjøreforbud.
- I tillegg fikk 17 busser pålegg om å vaske motoren, eller ta bussen på verksted på grunn av lekkasje.
Statens vegvesen vil foreta flere kontroller ved Maurset.