I tillegg unnlot den litauiske sjåføren å stoppe for kontroll på Sandmoen sør for Trondheim.
– Saken mot sjåføren er henlagt, forteller jourhavende jurist Kjersti Hegerberg ved Sør-Trøndelag politidistrikt til lastebil.no
Da hun får spørsmål om hvordan det er mulig å henlegge et slik forhold svarer hun:
– Det vet jeg ikke. Det ligger ingen dokumenter i saken som forklarer det, men dette har gjort av kveldsvakta mandag, sier hun.
Ga blaffen
Det var på mandag formiddag at den litauiske sjåføren ga blaffen i å stoppe for en skiltet kontroll.
– Våre kontrollører kjørte etter ham, og fikk stoppet ham på Rosten, sier leder for leder Jan Ivar Moen for utekontrollen i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.
Da de sjekket tralla viste seg at lasten var mangelfullt sikret.
– Vogntoget var lastet med blant annet stålkonstruksjoner og flere av dem var helt usikret, sier Moen.
Vurderer anke
Statens vegvesen overlever alle slike saker til politiet med en anmeldelse. Moen er overrasket da vi forteller ham at saken ble henlagt av politiet allerede mandag kveld.
– Vi er veldig lite begeistret for at så alvorlige forhold blir henlagt. Vi vil avvente politiets begrunnelse, men er innstilt på å anke denne henleggelsen, sier han til lastebil.no
Forbannet NLF-sjef
Regionsjef Roar Melum tror ikke det han hører og blir både forbannet og oppgitt.
– Det er jo en helt horribel avgjørelse av politiet å slippe et vogntog med livsfarlige og usikrede stålkonstruksjoner ut på veien igjen. Det er høyst beklagelig at politiet ikke respekterer vegvesenets kontrollkompetanse, og dette vitner nok en gang om politiets manglende kunnskaper, tordner han.
LES OGSÅ: Politiet kunne ikke reglene
En drapsmaskin
Han beskriver vogntoget som politiet ustraffet slipper ut på norske veier som en løs drapsmaskin
– Hva skjer hvis vogntoget må foreta en hard oppbremsing i en høyresving, spør han og svarer:
– Da vil stålprofilene skyte ut av lasten og kanskje treffe et motgående kjøretøy. Disse stålprofilene er jo å betrakte som en diger kniv. Hvis de treffer en bil eller et menneske sier det seg selv hvilke konsekvenser det får, sier Melum.
Politiet har ansvaret
Han håper for all del at det ikke skjer en slik ulykke, men lover å ta tak i politiet for deres håndtering av denne saken.
– Hvis det skulle skje en ulykke etter dette må politiet ta ansvaret, sier han og forsikrer om at han vil ta opp dette med politiet ved første anledning.
– Dette er nok en sak som samler seg opp på kontoen, dessverre, sier regionsjef Melum.
To fikk gebyr
Det var nærmest en litauisk «stikk-av-bonanza» på Sandmoen mandag. To andre litauiske sjåfører måtte også hankes inn av vegvesenet etter at også de brydde seg lite om skiltet kontroll. Begge har tirsdag formiddag sittet på Heimdal politistasjon med tolk og fått forkynt 6.000 kroner i forelegg.
Borte vekk
En fjerde litauisk trekkvogn skapte også bølger i Trøndelag mandag ettermiddag og kveld. Den sto parkert ved Sandmoen kro med skader på venstre side av hytta. Døra var skadd, sidevindu knust og speilet er ødelagt. For å bøte på skadene er hele sida trukket med plast som er tapet fast.
– Vi ble gjort kjent med dette og var tidlig ute tirsdag morgen for å se etter dette kjøretøyet, men da var det forsvunnet, forteller kontrollsjef Moen.
Ifølge Kristian Kaas Mortensen, Chief Communications Officer i Girteka Logistics, har Wist Last & Buss AS allerede reparert skadene og bilen er på veien igjen, skriver han på NLFs Facebookside.
Han forteller at deres bil ble påkjørt av en norskregistrert liten Mercedes lastebil. Han skriver også at føreren var norsk, at han ikke hadde gyldig førerkort eller forsikring. Mortensen forteller at skademelding ble fylt ut og forholdet er anmeldt til norsk politi.
Helt normalt med rømlinger
Sandmoen kontrollstasjon ligger helt inn til E6 like sør for Trondheim sentrum. Kontrollaktiviteten er stor. Det er også omfanget av rømlinger.
– Vi opplever hver dag at flere unnlater å stoppe for kontroll, og stort sett klarer vi å hente dem inn igjen. Vi har en bil stående parat for slike ting, forklarer Moen.
Det er både norske og utenlandske kjøretøy som blåser forbi kontrollstasjonen.
– Ja det er det, men det er en klar overvekt av utenlandske vogntog, forteller kontrollsjefen i Sør-Trøndelag.