Vi hadde Norol og Hydro. Det innga selvtillit med et synlig mål på oljeeventyret i Nordsjøen, selv om mange spurte seg om hvorfor norsk bensin og diesel kunne bli så dyrt når vi kunne øse opp millioner av tonn med det sorte gullet fra Nordsjøen.

Nå er en æra over. Er det trist? Kanskje ikke? Caltex, BP og Shell, har vært varemerker for forskjellige generasjoner, men betydningen har vært liten. I dag betyr det ingenting for folk flest om man fyller drivstoff fra Esso eller Shell-overtageren ST1.

Profesjonelle overtagere

Statoil solgte sin stasjonsvirksomhet, såkalt fuel & retail, til det kanadiske selskapet Alimentation Couche-Tard i 2010. Circle K, er en del av dette konsernet og en meget velkjent kjede i Nord Amerika og Canada, men de er også representert i store deler av verden, som for eksempel Japan, Kina, Vietnam, Indonesia, Filipinene, Malaysia, Emiratene, Costa Rica, Honduras og Mexico (kilde Wikipedia).

Satsingen i Europa har startet for lengst. Den har bare ikke vært synlig.

Ingen nyhet

– Endringene starter i løpet av 2016. Navnet vi må venne oss til er Circle K, sier markedsdirektør i Norges Lastebileier-Forbund, Kjell Olafsrud.

– Vår «Statoil-avtale» avtale ligger fast, selv om logoen er forskjellig. Noen endringer i avtaleformens innhold og varesortiment vil nok komme etterhvert, men kjeden tilpasser seg de forskjellige markedenes behov, sier Olafsrud.

Markedsdirektøren presiserer at det kanadiske selskapet har eid Statoil-utsalgene siden 2010 og de har ikke akkurat blitt dårligere – tvert imot. Servicegraden er høy. Det blir stadig åpnet flere «truck-stasjoner», og med Nordamerikanernes innstilling til service for lastebilsjåfører kan overtagelsen sannsynligvis gjøre situasjonen for transportbransjen enda bedre.    

Tirsdagen

22. september ble altså 3 000 ansatte invitert til Telenor Arena på Fornebu i Bærum for å ta del i den offisielle navneendringen. Statoilnavnet var på lån. Riktig nok helt frem til 2021, men Circle K-endringen kommer allerede nå.

Pressemelding: Statoil Fuel & Retail Norge AS

Statoil Fuel & Retails stasjoner skifter navn til Circle K

 

(Oslo, 22. september 2015) Statoil Fuel & Retails bensinstasjoner i hele Europa vil skifte navn til Circle K, et nytt, globalt merke innenfor servicehandel.

Fra mai 2016 vil Statoil-stasjonene i Skandinavia, Baltikum, Polen og Russland starte på en ny epoke, og spille en viktig rolle i oppbyggingen av det nye globale merket Circle K. Det globale merket vil erstatte Couche-Tards eksisterende kjedenavn i USA og flere andre land verden over, som er Mac's, Circle K og Kangaroo Express, i tillegg til Statoil-merket. Provinsen Quebec i Canada vil beholde selskapets Couche-Tard-brand på grunn av spesielle forhold i dette markedet.

Statoil Fuel & Retail var en del av det integrerte olje- og gasselskapet Statoil ASA fram til 2010. I 2012 ble selskapet kjøpt opp av Couche-Tard, en av verdens ledende aktører innenfor servicehandel. Retten til å bruke Statoil-navnet fram til 2021 var en del av oppkjøpet, noe som ble lagt stor vekt på i kommunikasjonen den gangen.

– Det å bruke ett globalt varemerke vil gjøre oss sterkere, styrke vår kultur og hjelpe oss med å gjøre dagen litt bedre for våre kunder, sier Couche-Tards konsernsjef Brian Hannasch. – En viktig grunn til å kjøpe SFR var å etablere en posisjon i Europa og skape en plattform for videre vekst i regionen. Ett globalt merke vil gjøre det lettere.

Couche-Tards uttalte ambisjon er å gjøre det nye Circle K til verdens mest foretrukne valg for servicehandel og kjøp av drivstoff. – Enten du besøker Circle K i Europa, USA, Canada eller andre steder, er det vårt mål å tilby den samme lettvinte handleopplevelsen, den samme raske og vennlige servicen og produkter som er laget for folk på farten, sier Hannasch.

Den som skal lede merkeendringen fra Statoil Fuel & Retail til Circle K i Europa er Jacob Schram, Group President Europe. – Det å bli en del av det nye, globale Circle K-merket er en stor mulighet for oss. Ved å bringe vårt internasjonale lag av kjøpmenn enda tettere sammen, kan vi akselerere utviklingen av vår virksomhet i Europa, sier Schram.

Circle K er allerede Couche-Tards største og mest internasjonale varemerke. Det finnes i dag på tusenvis av butikker og bensinstasjoner i 14 land over hele verden. Det nye, globale Circle K-merket er enda bedre posisjonert når det gjelder å få innpass på nye markeder.

De første europeiske stasjonene som skal foreta skiftet ligger i Norge og Sverige. De blir en del av en internasjonal organisasjon med nesten 15.000 butikker og bensinstasjoner og mer enn 100.000 medarbeidere under det nye merket Circle K. Sammen vil de betjene flere millioner mennesker på farten, hver dag, over hele verden.