I dag ble sluttrapporten fra prosjektet "Den brede samfunnsanalysen av godstransport" lagt frem for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, i regi av blant annet prosjektleder Else-Marie Marskar, kystdirektør Kirsti Slotsvik og jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Omfattende analyse av godstransport

– Rapportens store omfang gjør at vi så langt ikke har gått særlig grundig inn i den, men den synes å være en grundig og realitetsorientert analyse av situasjonen og mulige scenarier i årene fremover.  Særlig gjelder dette i vurderingene av konkurranseflatene mellom de ulike transportformene båt, jernbane og lastebil. Vi har lenge hevdet at disse tre kun i mindre grad konkurrerer med hverandre, noe rapporten nå også forteller om sier NLF-direktør Geir A. Mo.  

Rapporten

Lastebilen har styrket sin stilling som en følge nye handelspartnere østover i Europa og mer handel med ferskvarer. Vegtransporten blir mer konkurransedyktig med utbygging av bedre veier samtidig som større vogntog tillates.

– Det er et økende behov for godstransport i Norge, og endringene i vareflyten og hvordan handelen skjer tilsier at det vil være et særlig sterkt økende behov for lastebilen i all overskuelig fremtid. Kravene til fremføring og fleksibilitet gjør at det ikke er realistisk med særlig overføring fra vei til bane og sjø, kommenterer Mo.  

Båt og jernbane

Det vil være viktig med tilrettelegging for at sjøfart og jernbane beholder sine andeler av godstransporten, heter det i godsanalysen, som inngår i kunnskapsgrunnlaget til neste nasjonale transportplan.

– Årsaken til dette er åpenbar. Det godset som det er hensiktsmessig å frakte på bane og sjø, det fraktes der allerede, og oppgaven er å sikre at disse to transportformene også i fremtiden vil opprettholde og styrke sin konkurransekraft. Særlig er det viktig å sikre at jernbanen vil være i stand til å ta sin del av transportene, sier Mo.

For eller imot veitransport?

Analysen viser til at det vil bli vekst i godstransport på vei, men at denne veksten kan minskes av miljøhensyn med ytterligere veiavgifter og andre bruksavgiftstiltak, samtidig som sjø og jernbane stimuleres.

– Spekulasjonene i rapporten om å øke bruksavgiftene på vegtransport for å stimulere til økt overføring bør forbli spekulasjoner. Rapporten avfeier i realiteten selv også et slikt forslag, sier Mo.

– Økte avgifter på vegtransport vil, i følge rapporten, føre til at all transport blir dyrere samt at logistikkløsningene for næringslivet blir enda mer kompliserte. Totalregnestykket, slik vi ser det, blir derfor neppe positivt. I tillegg vil økte avgifter også kunne føre til en økende konkurranseskjevhet mellom norske og utenlandske aktører. Enda større innslag av utenlandske aktører på norske veier vil ha store sosiale utfordringer i tillegg til redusert trafikksikkerhet.

Rapporten: Kan flyttes fra veitransport

Hvert år transporteres om lag 270 mill. tonn på norske veger. Av dette er noe over 20 mill. tonn transporter over lengre avstander som kan være aktuelle for andre transportformer. Ved bruk av sterke virkemidler kan fra 5 til 7 millioner gods overføres fra veitransport til skip og jernbane. Hver million tonn representerer en betydelig trafikkmengde på veiene, understrekes det i rapporten.

– Rapporten slår fast at kun 5 – 7 millioner (2,5 %) av totalt 270 millioner tonn gods som i dag fraktes på veiene våre kan overføres til tog eller skip. Legger vi til i denne vurderingen den sterke veksten i godsmengde som kommer i årene fremover blir det mer og mer tydelig at en nær tverrpolitisk realitetsorientering er nødvendig. Veinettet vårt MÅ oppgraderes og vedlikeholdsetterslepet på tas inn for sikre en forsvarlig, sikker og miljøvennlig godstransport også i fremtiden. Festtalene om overføring til bane og sjø kan erstattes av handlingsorienterte taler om å ta igjen etterslepet og behovet for oppgradering av vegnettet, sier Mo.

Hele rapporten finner du her