Statistisk sentralbyrå har presentert resultatet for godstransport i første kvartal 2015. Samlet godsmengde gikk opp 3,5 prosent i første kvartal målt mot samme periode i fjor.

Vekstnæring

Godstransport på vei har en varslet vekst, som ser ut til å stemme godt med prognosene. Statistikken viser at den nasjonale egentransporten har økt med formidable 60 prosent siden 2010, og 8,1 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Det er også verdt å legge merke til at nasjonal leie- og egentransport økte med 6,9 prosent i første kvartal i forhold til samme periode i fjor, men også her har det vært en formidabel økning siden 2010 med hele 42,5 prosent.

Til bekymring  

Tomkjøringen synker, men andelen utenlandskregistrerte kjøretøy som kjører lovlig kabotasje i Norge øker noe. Det er positivt at norskregistrerte lastebiler frakter mer gods på norske veier, men nedslående at konkurransesituasjonen gjør at det kjøres veldig lite på utlandet. Nedgangen i første kvartal er -0,9 prosent. Siden 2010 har nedgangen vært -38,3 prosent.

Statistisk sentralbyrå pressemelding:

Totalt kjørte norske lastebiler 21,5 millioner flere kilometer enn i 1. kvartal 2014. Av i alt 542 millioner kjørte kilometer ble 410 millioner kjørt med gods. Dette gav en tomkjøringsandel på 24,5 prosent, som er 1,1 prosentpoeng lavere enn i tilsvarende kvartal 2014.

I 1. kvartal 2015 utgjorde norskregistrerte lastebilers transportarbeid innenlands 5,0 milliarder tonnkilometer, mens det ble fraktet 63,4 millioner tonn gods. Når det gjelder norskregistrerte biler i utenlandsk transport, var transportarbeidet tilnærmet uendret i perioden, mens transportert mengde gikk ned med 21 prosent.

Den innenlandske aktiviteten er totalt dominerende innenfor godstransport på vei med lastebil. Transport til, fra og i utlandet stod bare for om lag 10,3 prosent av transportarbeidet og 1,6 prosent av transportmengden i 1. kvartal i år.

Se alle statistikker her: