Torsdag kveld avslørte de at sjåføren ikke hadde førerkort, manglet brikke, ingen kjettinger, 12 blanke hjul, ulovlig kabotasje, brudd på kjøre- og hviletid og manglende løyver på et tyrkisk vogntog.

Dagen etter kom ble et polsk vogntog vinket inn til sjekk på Seljestad kontrollstasjon. Her var det seks blanke hjul, brudd på kabotasjereglementet og ingen bombrikke.

Det tyrkiske vogntoget og den polske trekkvognen er tatt i arrest til alle feil/mangler er utbedret og kjemperegningene er gjort opp.

Brokete transportkjede
Når norske myndigheter skal spore logistikken møter de ofte på utfordringer.

– Det polske kjøretøyet hadde lastet laks i Sunde og skulle til Skårer (Lørenskog) for omlasting, før det skulle videre til Danmark. Speditøren var dansk, men hadde overlatt oppdraget til en nederlandsk kollega. De hadde i neste omgang hyret inn en polsk transportør til å utføre oppdraget, forklarer Dag Rykkje i Statens vegvesens utekontroll.

– Ikke før utpå dagen søndag hadde vi klart å spore kjeden. Dette tar tid og er ofte svært arbeidskrevende, medgir han.

Koster skjorta
Den polske transporten er i lagt et gebyr på 35.000 kroner, og før en norsk trekkvogn fikk kjøre tralla videre måtte seks nye hjul legges på.

– Det kostet 50.000 kroner, forteller Thord Paulsen hos Falck i Odda.

– Ekvipasjen var ilagt kjøreforbud og vi måtte rykke ut til kontrollplassen og legge om hjulene der i et forferdelig snøvær med vind fra alle kanter, forteller han til lastebil.no.

Før de la om dekkene sikret de seg garantier for at dekkregningen blir gjort opp.

Etter det lastebil.no forstår hadde speditøren store problemer med å finne en ny transportør slik at den ferske laksen kom videre. Mange skal ha sagt nei, men til slutt tok en transportør fra Vestlandet oppdraget.

Nødhjelp fra Sverige
Paulsen og Co. sørget også for å få det tyrkiske vogntoget fra Seljestad til Odda. De måtte «stage» det ned, forteller han.

– Nå har vi tatt arrest i doningen til alt er betalt. Slik jeg forstår det skal det komme noen fra Sverige for å legge om 12 hjul og sørge for at sju kjettinger kommer på plass, sier han.

Skremt
Politibetjent Torleif Fresvik i Odda forteller at det tyrkiske vogntoget var i skremmende dårlig forfatning.

– Jeg har jobbet 30 år i politiet, og dette et det verste skrekkeksempelet jeg har sett noen gang, sier han.

Da lastebil.no snakket med ham mandag hadde ikke den polske transportøren vedtatt gebyret på 35.000 kroner. Han hadde heller ikke klart å komme i kontakt med riktig selskap for å i legge den tyrkiske ekvipasjen noe forelegg. Med den enormt lange listen med feil og mangler er det grunn til å tro at gebyret som skal sendes til Tyrkia kommer til å svi.