Dette er andre gang Norges Lastebileier-Forbund bruker 24 timer til å telle biler.
– Vi gjøre det for å skaffe oss et bilde av godstrafikken gjennom et helt døgn, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, som selv hadde tatt oppstilling på grenseovergangen ved Svinesund mellom Norge og Sverige.
Resultatene etter bare 30 minutter var nedslående. 41 – 2 ut av landet, 28 – 3 inn i landet – i utlendingens favør.
Resultatene
Grensepasseringen er ytterpunktene. Innenlandstrafikken er minst like interessant. Norges Lastebileier-Forbund har 20 tellepunkter i syv regioner som dekker de 19 norske fylkene. Etter 24-timers perioden kommer opptellingen. De første resultatene blir presentert i løpet av onsdag ettermiddag.
– Vi er klar over at dette ikke er vitenskapelig og fullt ut forskningsmessig, men ved å gjøre dette annet hvert år på omtrent samme tidspunkt og på de samme stedene vil vi se en utvikling. Vi frykter at denne utviklingen er negativ – at vi vil se flere og flere utenlandske biler, sier Mo.
Ikke overraskende
Norsk godstransportnæring på vei er under et sterkt press. Utenlandske lavprisselskaper med underbetalte sjåfører og dårlig teknisk materiell transporterer høykostprodukter til norsk husholdning, og det er norske speditører og importører som bruker tjenestene.
– Vi visste fra forrige telling at norsk internasjonal transport ville forsvinne og vi har ropt i desperasjon om like konkurransevilkår i mange år. Minstelønnsordningen blir om kort tid innført også for utenlandske sjåfører som frakter gods i Norge, men det er kanskje for sent, slår Mo fast.
– Vi gir likevel ikke opp, sier Mo videre. Fortsatt har vi økende innenlandstransport, men telleaksjonen vil vise om også denne delen av markedet blir overtatt av de utenlandske selskapene.
Ikke varslet
Norges Lastebileier-Forbund har i all stillhet bestemt dato og organisert tellekorps. Mange utenlandske vogntog kjører ulovlig i Norge. De skulle ikke få mulighet til å kjøre omveier denne dagen.
– Jo flere utenlandske biler vi har på norske veier desto større er sjansen for uønsket kjøring, ulovlig kabotasje, økt kriminalitet og dårligere trafikksikkerhet. Det kan virke generaliserende, men det er slik det er. Lik det eller ikke. All annen statistikk gir oss det samme bildet, sier Mo.
Positivt
– Telleaksjonen er et kjempeeksempel på hva NLF også handler om – frivillighet og samarbeid mot et felles mål! Våre medlemmer stiller opp for næringen og for forbundet. De setter av et helt døgn for å bidra til å gi oss bedre argumenter i debatten. Det er vi på næringens vegne svært takknemlig for, avslutter Mo.
SKREMMENDE TALL: Norsk internasjonal transport er i realiteten en saga blott, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo (tv) og Erik Graarud i møte med NRK på Svinesund. Foto: NLF