Alle vogntog og semitrailere skal telles og det noteres om disse er norske eller utenlandske.
– Vi gjorde det samme i juni 2013. Dette er ikke en vitenskapelig studie. Derimot gir det oss et godt bilde av hvordan fordelingen mellom norske og utenlandske lastebiler og vogntog er, og ikke minst om det har skjedd en endring på to år, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo
Høyt antall utenlandske vogntog
I 2013 ble det til sammen registrert 23 667 kjøretøy ved de 20 tellepunktene i hele Norge. Av disse var 8 441 utenlandske. Det ga en utenlandsandel på hele 36 prosent.
Tellepunktene nær svenskegrensen, på Svinesund og ved Kongsvinger, hadde naturlig nok den høyeste andelen av utenlandske kjøretøy, med henholdsvis 91 og 71 prosent.
– Vi syntes dette var urovekkende mye den gangen, selv om tellingen ble gjort nært til svenskegrensa. Dette bekreftet at norsk internasjonal transport i realiteten er en saga blott. Vi tror ikke trenden er snudd, men får vi vite noe mer i løpet av de neste 24 timene, sier Geir A. Mo.
Dersom man ser bort i fra tallene som ble samlet inn ved grenseovergangene viste resultatet av tellingen at den utenlandske andelen av vogntog var 27 prosent utenlandske kjøretøy – over én av fire.
Ulovlig og lovlig kabotasje
NLF kan naturlig nok ikke vurdere hvor mange av de utenlandske kjøretøyene som kjørte ulovlig kabotasjevirksomhet under tellingen i 2013.
– Måler vi resultatet mot en tilsvarende svensk studie, samt hva våre medlemmer er vitne til ute på veien, er det likevel rimelig å anta at en høy andel av den utenlandske tungtrafikken utfører ulovlig kabotasje. Dette truer godstransportnæringen, slår Mo fast.
Godsnæringen under sterkt press
– Resultatet av tellingen i 2013 understreket at myndighetene må klargjøre regelverket og bevilge nok penger til kontroller. Hvis ikke dette blir gjort frykter vi at nasjonal norsk landtransport kan lide samme skjebne som den internasjonale, avslutter NLF-direktøren, som er svært spent på tallene i den kommende tellingen.