Tyske myndigheter ønsker å beskytte arbeidstakere i en rekke sektorer – også utenlandske -mot sosial dumping. Derfor krever de nå dokumentasjon av minstelønn. Kravet gjelder også for norske sjåfører.
Reglene trådte i kraft første januar 2015 og omfatter personer som kjører kommersiell transport til eller i transitt gjennom Tyskland.
I og gjennom Tyskland
Alle arbeidsgivere som har sjåfører ansatt eller innleid og som frakter gods eller passasjerer innenfor grensene til Tyskland må nå kunne dokumentere overfor tyske myndigheter at hver enkelt sjåfør som kjører på Tyskland har en lønn på minst € 8,50. Med minstelønn forstås her bruttolønn før skatt og for den perioden sjåføren er i arbeid på tysk territorium.
Hver tur behøves ikke oppgitt så lenge informasjonen dekker tidsrommet transportene gjelder for.
Dokumentasjonskravet gjelder også for lastebileiere som kjører selv og er ansatt i eget selskap. Unntatt er de som er bare sysselsetter seg selv i enkeltpersonforetak uten at disse derved er å anse som ansatt.
Ved kontroll skal din sjåfør kunne legitimere seg på vanlig måte, id-kort (pass), sertifikat mv. Både våre svenske og danske kollegaer anbefaler likevel at sjåføren får sendt over en kopi av overføringsrapporten fra faksmaskinen, som han kan ha i bilen og forevise ved behov.
Nærmere om dokumentasjonskravene
Aktuell informasjon skal sendes Bundesfinanzdirektion West - i Köln før sjåføren kommer til den tyske grensen. Dette gjøres ved å fylle ut et skjemaet som finnes på blant annet det tyske tollvesenets nettsted å følge instruksjonene nedenfor.
Skjemaet - Einsatsplanung für Arbeitgeber bei Beschäftigung in ausschlieβlich mobiler Tätigkeit – med skjemanummeret 033037 - kan du laste ned her:
Skjemaet fylles ut, skrives ut og fakses til angitte faksnummer (som står på skjemaet).
Det er per i dag dessverre ingen mulighet for å sende skjemaet i form av vedlegg til e-post per. Vær obs. på at du ikke mottar kvittering fra Tyskland. For å kunne bevise at faksen er sendt husk å skrive ut og arkivere overføringsrapporten fra faksmaskinen.
Husk også å fylle ut bilaget (Anlage…. side 2 i skjemaet).
Noen tips for utfylling av skjemaet
Vedlagt til denne meldingen finner du:
- En dansk (uoffisiell) oversettelse av skjemaet
- Et eksempel på utfylling av skjemaet fra våre svenske søsterorganisasjon SÅ
Ut over dette kan vi gi følgende konkrete tips:
- Let etter blankettnummeret 033037 mobile arbeidstakere når du har slått opp på lenken angitt over
- I det øverste feltet fyller du ut vanlig firmainformasjon (navn, adresse)
- Når det gjelder informasjon om oppdragets varighet, fyll her ut når oppdraget starter. Glem ikke å angi sluttdato (voraussichtliches Ende). VI anbefaler her at du fører opp datoen et halvt år fram i tid. Legg dessuten inn i kalenderen din at du sender et nytt oppdatert skjema innen de seks månedene dersom du fortsetter å ha kjøring på Tyskland
- I feltet hvor bransje eller næringen kreves opplyst finner du en «rullgardin». Rull deg ned til den nest siste gruppen - Speditions-, Transport- und damit verbundenes Logistikgewerbe - og klikk på denne.
- I det første «Versicherung -feltet» undertegner den i firmaet som har fullmakt til dette. Slike fullmakter er gjerne registrert i Brønnøysund-registeret
- I utgangspunktet er det samme informasjon som fylles ut i det andre «Versicherung» feltet. Men dersom det er en annen organisasjon /bedrift som betaler ut lønn til sjåføren må denne føres opp.
Så kommer vi til bilaget – side to i skjemaet.
- Husk å gjenta firmanavn i toppen av skjemaet
- Et godt tips her er å føre opp enten alle dine sjåfører eller enhver sjåfør som kan tenkes å kjøre på Tyskland i kommende halvårsperiode. På denne måten kan du spare deg for mye arbeid. Ideelt må du da bare gjøre skjemajobben to ganger i året
- For hver sjåfør skal oppgis fullt navn, fødselsdato og tidsrom for kjøring på Tyskland
- Husk å føre opp samme start – og sluttdatoer – les kommende halvår fra dato X – som på side 1 i skjemaet
- Hvis en ny sjåfør som skal kjøre på Tyskland i perioden kommer til må du fylle ut og sende et nytt skjema
- Om en sjåfør derimot slutter i perioden er det formelt sett ikke ditt problem, men evt. den ny arbeidsgiverens. Ideelt sett er det selvsagt ok om du sier fra.
- Når du er ferdig med å fylle ut skjemaet klikker du på ikonet over som angir PDF-utskrift. Det kan da hende at en tekst famkommer straks under symbolet for PDF-utskrift der det står (PDF-Datei Anzeigen). Prøv da å klikke på denne teksten, og siden utskriften.
- Faks alle dokumenter til +49 22 19 64 870. Lagre skjemaet og dokumentasjon i to år.
Mer informasjon
En aktuell lenke her er:
http://www.zoll.de/DE/Fachthemen/Arbeit/Meldungen-bei-Entsendung/meldungen-bei-entsendung_node.html
Du finner informasjon på engelsk ved å gå i toppen av siden og trykke «English».
Du kan også ringe det tyske Arbeids- og sosialdepartementet på publikumstelefon- +49 30 60 28 00 28,
Ved nærmere spørsmål kontakt gjerne ellers Olav G. Hermansen i NLF via e-post ogh@lastebil.no eller på tlf. 941 45 960.