Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er klar på at det nye veiselskapet ikke skal ha hovedkontoret i Oslo. Derimot er det viktig, ifølge samferdselsministeren, at veiselskapet, som skal forvalte 130 milliarder kroner i veiprosjekter, blir plassert nært til kompetansen og prosjektene det skal ivareta.
Kommunekamp
Både Bergen og Trøndelag har vist sin interesse, sier stortingsrepresentant i transportkomiteen på Stortinget, Åse Michaelsen (Vest-Agder-Frp), til NRK. Lederen for komiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H), kommer fra Trøndelag der interessen for å huse veiselskapet er stort, men denne regionen får stor konkurranse fra sørlendingene. Førsteamanuensis ved handelshøyskolen UiA, Øystein Meland, mener Sørlandet er et naturlig valg, fordi det kan være en arena for studenter. Regiondirektør Halvard Ween i NHO-Rogaland, sier til samme kanal at det vil være lett for dem å gå inn for at det nye veiselskapet lokaliseres til Kristiansand.
Der veien vil gå
Det største veiprosjektet for det nye veiselskapet vil gå fra Kristiansand til Stavanger. Dermed kan det være naturlig at veiselskapet får sitt hovedkontor i den sørlige regionen. Kilde: NRK